Επιστροφή στην Ελλάδα χιλιάδων αφροασιατών μεταναστών;

Ερώτηση Ελληνικής Λύσης και απάντηση Μηταράκη

Κύριε Υπουργέ,

Σύμφωνα με δημοσίευμα του “Der Spingel”, το οποίο αναδημοσίευσε η ελληνική έκδοση της “Deutsche Welle” και το “pronews/elliniki-politiki“ της 22ας Μαρτίου, η Ελλάδα είναι έτοιμη να δεχθεί την επιστροφή απροσδιορίστου μη επακριβούς αριθμού, ίσως έως 41.000, αφρικανών και ασιατών από τη Γερμανία. Κατά το “Der Spingel”, ήδη έχει επιτευχθεί συμφωνία μεταξύ της Γερμανίδας Υπουργού Εσωτερικών και υμών. Η Γερμανία προσπαθεί από ετών να επιστρέψει στη χώρα μας χιλιάδες αλλοδαπούς, λόγω του γεγονότος ότι η πρώτη τους καταγραφή έγινε εδώ. Συμφώνως με την ελληνική έκδοση της “Deutsche Welle”, το “Der Spingel” μεταξύ άλλων αναγράφει ότι «…αιτήσεις για χορήγηση ασύλου από 41.000 πρόσφυγες και μετανάστες είχαν παγώσει στην Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Μετανάστευσης και Ασύλου (Bamf), κάποιες από αυτές εδώ και χρόνια. Ο λόγος είναι ότι οι αιτούντες άσυλο είχαν ήδη λάβει καθεστώς διεθνούς προστασίας στην Ελλάδα, στη συνέχεια όμως ταξίδεψαν στη Γερμανία, όπου έκαναν εκ νέου αίτηση για παροχή ασύλου. Κανονικά θα έπρεπε να επιστρέψουν στην Ελλάδα». Η σχετική όμως απόφαση της υπηρεσίας ασύλου, κατά την “Deutsche Welle”, είναι σε εκκρεμότητα, καθόσον, συμφώνως με τη γερμανική νομολογία των Διοικητικών Δικαστηρίων, δεν τυγχάνουν της απαραίτητης φροντίδας στην Ελλάδα κάτι το οποίο θα αλλάξει σύμφωνα με το Υπουργείο Εσωτερικών. Το δε περιοδικό επικαλείται μια συνομιλία μεταξύ της Υπουργού Εσωτερικών κ. Νάνσι Φέζερ και του προσώπου σας. Σε αυτήν οι δύο πλευρές συμφώνησαν στα βασικά σημεία ενός προγράμματος, βάση του οποίου η Γερμανία θα βοηθήσει την Ελλάδα, ώστε να παράσχει στέγαση και φροντίδα στους επιστραφέντες αλλοδαπούς. Μέχρι στιγμής παραμένει αδιευκρίνιστο πόσος αριθμός αυτών θα επιστραφεί. Σημειωτέον ότι κατά το παρελθόν η Γερμανία είχε απειλήσει την Ελλάδα με την επαναφορά των συνοριακών ελέγχων στις πτήσεις από τη χώρα μας προς αυτήν, αν δεν επιλύονταν το ανωτέρω ζήτημα.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1. Αληθεύει κατά κεραίαν το ανωτέρω δημοσίευμα του “Der Spingel”, όπως το αναδημοσίευσε η ελληνική έκδοση της “Deutsche Welle”; ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Αριθμ. Πρωτ. ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ: 4406 Ημερομ. Κατάθεσης: 5/4/2022

2. Σε θετική απάντηση, είναι επακριβής η συνομιλία ανάμεσα σε εσάς και την κ. Νάνσι Φέζερ ή συμφωνήσατε και σε άλλα σημεία και σε ποια;

3. Αν αληθεύει το δημοσίευμα, γιατί η Γερμανία δεν τους επιστρέφει στις χώρες τους, αναλαμβάνοντας εκεί τα έξοδα στεγάσεως και φροντίδας τους, κάτι το οποίο θα κόστιζε οικονομικότερα και οι άνθρωποι θα ζούσαν στις πατρίδες τους, αλλά τους επιστρέφει στη χώρα μας;

4. Σε περίπτωση κατά την οποία πράγματι θα δεχτείτε την προώθησή τους στη χώρα μας, η Γερμανία για πόσο χρονικό διάστημα θα επωμισθεί τα έξοδα στεγάσεως και φροντίδας τους, συμπεριλαμβανομένης εννοείται της ιατροφαρμακευτικής περιθάλψεως και ενδεχομένης εκπαιδεύσεώς τους και το πέρας αυτού του χρονικού διαστήματος ο Έλληνας φορολογούμενος της καταχρεωμένης χώρας μας θα επωμισθεί και αυτό το δυσβάσταχτο βάρος;

5. Γιατί η Γερμανία δεν τους επαναπροωθεί στην ασφαλή χώρα Τουρκία, αφού από εκεί εισήλθαν στην Ε.Ε.;

6. Υπάρχει πρόθεση από την πλευρά της Κυβερνήσεώς σας και υμών να μην τους δεχθείτε για λόγους εσωτερικής ασφαλείας, αλλοιώσεως περαιτέρω της εθνολογικής μας συστάσεως και ότι επιτέλους η χώρα μας δεν είναι αποθήκη όλων των ανεπιθύμητων ψυχών της Γερμανίας ή άλλης χώρας; Πέραν τούτου και λόγω και των Ουκρανών προσφύγων, πρέπει κάποια στιγμή επιτέλους να αποφασίσετε πόσους αλλοδαπούς χωρά αυτή η χώρα. Έχετε υπολογίσει αυτόν τον αριθμό και σε θετική απάντηση να μας πληροφορήσετε βάση ποίων δεδομένων τον εξαγάγατε;

Ο ερωτών Βουλευτής ΒΕΛΟΠΟΥΛΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ

ΧΗΤΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

Σε απάντηση της ανωτέρω σχετικής Ερώτησης, που κατέθεσαν οι Βουλευτές κ.κ. Κ. Βελόπουλος και Κ. Χήτας, με θέμα: «Δημοσίευμα του ‘ Der Spingel’, το οποίο αναδημοσίευσε η ελληνική έκδοση της ‘ Deutsche Welle’, αναφέρεται σε συμφωνία μεταξύ της Γερμανίδας Υπουργού Εσωτερικών κ. Νάνσι Φέζερ και του Υπουργού κ. Νότη Μηταράκη για την επιστροφή και ενδεχομένως μόνιμη παραμονή στην Ελλάδα απροσδιόριστου μη επακριβούς αριθμού χιλιάδων αφροασιατών μεταναστών», σας γνωρίζω τα εξής:

Στο πλαίσιο διαβουλεύσεων με άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), η θέση της χώρας μας σχετικά με τη διαχείριση της μετανάστευσης έχει διατυπωθεί με σαφήνεια και ιεραρχεί ως προτεραιότητες την προστασία των εθνικών συνόρων που είναι και εξωτερικά σύνορα της Ένωσης, την εξάρθρωση των δικτύων παράνομης διακίνησης μεταναστών και την πρόληψη της παράνομης μετανάστευσης και των αιτίων της. Παράλληλα, αναγνωρίζοντας ότι η διεθνής μετανάστευση είναι μία πραγματικότητα και μία πρόκληση την οποία η ΕΕ και κάθε κράτος μέλος θα πρέπει να διαχειριστεί αποτελεσματικά, η χώρα μας θεωρεί ότι η νόμιμη και οργανωμένη μετανάστευση, εφόσον ανταποκρίνεται σε πραγματικές ανάγκες της εθνικής αγοράς εργασίας των κρατών μελών της ΕΕ μπορεί, συμπληρωματικά προς άλλα μέτρα, να έχει θετικές επιπτώσεις στην εθνική οικονομία. Περαιτέρω, η ομαλή ένταξη των νομίμως διαμενόντων μεταναστών και αναγνωρισμένων προσφύγων στην κοινωνία υποδοχής των κρατών μελών της ΕΕ είναι προς όφελος της τοπικών κοινωνιών.

Υπό το πρίσμα των ανωτέρω, η Ελλάδα συζητά, σε τακτική βάση, με τα άλλα κράτη μέλη της ΕΕ, σε διμερές και ευρωπαϊκό επίπεδο και επιδιώκει τη διαμόρφωση συμμαχιών και συνεργασιών που θα προωθούν τις εθνικές μας θέσεις και θα υποστηρίζουν τις προσπάθειες της χώρας μας. Στο πλαίσιο αυτό, ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου πραγματοποιεί συναντήσεις με Ευρωπαίους ομολόγους του, όπως, μεταξύ άλλων, τη Γερμανίδα Υπουργό Εσωτερικών, κ. N. Faeser, με την οποία είχε συνομιλίες το Μάρτιο τρχ. έτους, μετά και το σχηματισμό νέας Κυβέρνησης στη Γερμανία τον Δεκέμβριο 2021. Στο πλαίσιο αυτής, συζητήθηκε η προσφυγική διάσταση του πολέμου στην Ουκρανία και η Ευρωπαϊκή απάντηση, η υπό εξέλιξη διαπραγμάτευση επί του Ευρωπαϊκού Συμφώνου Μετανάστευσης & Ασύλου και λοιπά θέματα κοινού ενδιαφέροντος συμπεριλαμβανομένης της ένταξης των δικαιούχων διεθνούς προστασίας στην Ελλάδα. Επί του θέματος αυτού, συνεχίστηκαν οι συζητήσεις για τη θεσμοθέτηση της συνεργασίας των δύο πλευρών και την υποστήριξη, εκ μέρους της Γερμανίας, της πολιτικής της χώρας μας για την ομαλή ένταξη δικαιούχων διεθνούς προστασίας

Η Υπηρεσία Ασύλου, σύμφωνα με τα άρθρα 24 και 25 του ν. 4636/2019 (Α΄169), όπως έχουν τροποποιηθεί και ισχύουν και τα οποία ενσωματώνουν τις αντίστοιχες διατάξεις της Οδηγίας 2011/95/ΕΕ, χορηγεί άδειες διαμονής και ταξιδιωτικά έγγραφα σε πολίτες τρίτων χωρών ή ανιθαγενείς, στο πρόσωπο των οποίων έχει αναγνωρισθεί η ιδιότητα του πρόσφυγα ή δικαιούχου άλλης μορφής διεθνούς προστασίας, καθώς και στα μέλη των οικογενειών τους, με τις ίδιες διαδικασίες, όπως ορίζει το άρθρο 23 του ίδιου νόμου.

Στο πλαίσιο αυτό και σύμφωνα με την εθνική και την ευρωπαϊκή νομοθεσία σχετικά με την παροχή διεθνούς προστασίας σε υπηκόους τρίτων χωρών ή ανιθαγενείς, αλλά και το υπό διαπραγμάτευση Σύμφωνο για το Άσυλο και τη Μετανάστευση της Ε.Ε., ο αναγνωρισμένος πρόσφυγας, ο οποίος έλαβε το καθεστώς αυτό από κάποιο κράτος μέλος και ο οποίος είναι κάτοχος άδειας διαμονής του κράτους μέλους, έχει δικαίωμα διαμονής στο έδαφος του κράτους μέλους που του έχει χορηγήσει το καθεστώς ασύλου, για όσο χρονικό διάστημα ισχύει η άδεια διαμονής αυτή και, αν έχει λάβει και ταξιδιωτικό έγγραφο, έχει δικαίωμα να ταξιδεύει σε άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε. για χρονικό διάστημα έως 90 ημερών σε μια περίοδο 180 ημερών, σύμφωνα με τον Κώδικα Συνόρων Σένγκεν (Κανονισμός ΕΕ 2016/399), για όσο χρονικό διάστημα είναι σε ισχύ το ταξιδιωτικό έγγραφο αυτό.

Αν ο αναγνωρισμένος από ένα κράτος μέλος της ΕΕ δικαιούχος διεθνούς προστασίας, κατά το χρονικό διάστημα που βρίσκεται σε άλλο κράτος μέλος της ΕΕ, υποβάλει εκεί νέα αίτηση για παροχή διεθνούς προστασίας, αυτή είναι απαράδεκτη, σύμφωνα με τις διατάξεις της Οδηγίας 2013/32/ΕΕ. Οι ισχύουσες διατάξεις και διαδικασίες για τον προσδιορισμό του κράτους μέλους που είναι υπεύθυνο να εξετάσει την αίτηση για παροχή διεθνούς προστασίας περιέχονται στον Κανονισμό 604/2013 (Κανονισμός Δουβλίνο ΙΙΙ). Το κράτος μέλος έχει κάνει δεκτό αίτημα ασύλου και έχει χορηγήσει καθεστώς πρόσφυγα σε υπήκοο τρίτης χώρας ή ανιθαγενή υποχρεούται να του παρέχει τα δικαιώματα που προβλέπονται στα άρθρα 20 έως 36 του ν. 4636/2019. Επιπλέον, εφόσον ένας υπήκοος τρίτης χώρας ή ανιθαγενής έχει αναγνωριστεί ως πρόσφυγας ή δικαιούχος επικουρικής προστασίας και εφόσον το καθεστώς αυτό δεν έχει παύσει ή δεν έχει ανακληθεί, δεν μπορεί να επαναπροωθηθεί στη χώρα καταγωγής ή προηγούμενης συνήθους διαμονής του, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθ. 21 του ν. 4636/2019 (άρθ. 21 της Οδηγίας 2011/95/ΕΕ), αλλά και τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας. Σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθ. 21 του ν. 4636/2019, εφόσον δεν απαγορεύεται από διεθνείς υποχρεώσεις της Χώρας και τηρουμένων των σχετικών διαδικαστικών εγγυήσεων, οι αρμόδιες αρχές δύνανται να απομακρύνουν πρόσφυγα, όταν: α) ευλόγως θεωρείται ότι το εν λόγω πρόσωπο αποτελεί κίνδυνο για την ασφάλεια του κράτους ή β) συνιστά κίνδυνο για την κοινωνία λόγω τελεσίδικης καταδίκης του για τη διάπραξη ιδιαίτερα σοβαρού εγκλήματος, συμπεριλαμβανομένων και των αδικημάτων που αναφέρονται στην περίπτωση β’ της παραγράφου 1 του άρθρου 17 του ίδιου νόμου.

Τέλος, στην Κοινή Δήλωση Ελλάδας – Γερμανίας, σχετικά με τις προσπάθειες ένταξης δικαιούχων διεθνούς προστασίας στην Ελλάδα, η οποία και συνήφθη στις 21.7.2021, καταγράφονται τα εξής:

– η αναγνώριση, του βάρους της Ελλάδας ως κράτους-μέλους πρώτης γραμμής, ιδιαίτερα στην προστασία και τον έλεγχο των συνόρων, την καταγραφή παράτυπων αφίξεων, την υποδοχή αιτούντων άσυλο και τις διαδικασίες ασύλου.

– η επισήμανση, ότι θα πρέπει να υπάρχει κοινή αντίληψη για μέτρα αποτελεσματικής προστασίας των συνόρων όπως και διαχείρισης της μετανάστευσης στα εξωτερικά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προκειμένου να αποτραπούν πρωτογενείς και δευτερογενείς ροές παράνομων μεταναστών.

– η συμφωνία ότι όλοι οι Ευρωπαίοι εταίροι πρέπει να υποστηρίξουν τα κράτη–μέλη που υφίστανται μεταναστευτική πίεση σε όλες τις διαδικασίες, από την ασφάλεια των συνόρων, τη βελτίωση των διαδικασιών που αφορούν στην υποδοχή των αιτούντων άσυλο και των δικαιούχων μετεγκατάστασης.

– η συμφωνία ότι το νέο Σύμφωνο για την Μετανάστευση και το Άσυλο, πρέπει να διέπεται από τις αρχές της αλληλεγγύης και της δίκαιης κατανομής των βαρών μεταξύ όλων των κρατών-μελών.

– το μήνυμα προς την Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη-μέλη να εντείνουν τις συλλογικές τους προσπάθειες με σκοπό τις αποτελεσματικές και γρήγορες επιστροφές στις χώρες προέλευσης ή διέλευσης, ατόμων που δε δικαιούνται διεθνούς προστασίας.

Μετά την σύναψη της Κοινής Δήλωσης δεν έχει επέλθει συμφωνία για κάποιο πρόγραμμα στέγασης με τη γερμανική πλευρά.

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ