Τα αγκάθια των μεγάλων έργων! Τι γίνεται με το Λεύκτρο – Σπάρτη;

ΜΕ ΤΗΝ ΣΦΡΑΓΙΔΑ ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΔΕΔΕ

Μέσα σε ένα μήνα έγινε η ολική αντεπίθεση από το Υπουργείο Υποδομών σε 2 κρίσιμους τομείς των έργων του, σε Μετρό και Αυτοκινητόδρομους.

Ο “ονειρεμένος Μάρτιος” του ΥΠΟΜΕΔΙ έγινε πραγματικότητα καθώς συνεχόμενα μέσα στο μήνα είδαμε εξαγγελίες για την ολοκλήρωση των 5 αυτοκινητόδρομων της χώρας αλλά και τους Μετροπόντικες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη να παίρνουν μπρος.

Η βασική επιδίωξη είναι η ανιστροφή της εικόνας των “παγωμένων έργων” που υπήρχε και η ανάδειξη του Υπουργείου ως επιλυτή των γόρδιων δεσμών που άφησε η προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου.

Αυτός ο κατακλυσμός καλών γεγονότων στο πεδίο των κατασκευών είναι ιδιαίτερα θετικός όμως θα πρέπει να προσεχθεί ιδιαιτέρως ο παράγοντας χρηματοδότηση για να μην έχουμε νέα προβλήματα.

Τα 8 μεγάλα έργα του Υπουργείου Υποδομών που μπήκαν στην αρένα της δημοσιότητα κρύβουν αγκάθια που το κάθε ένα μπορεί να ανατρέψει την καλή εικόνα που δημιουργήθηκε όλη αυτή την περίοδο.

ΜΟΡΕΑΣ
Δόθηκε η υπόσχεση για παράδοση του αυτοκινητόδρομου Λεύκτρο-Σπάρτη πριν το Πάσχα και ο χρόνος τρέχει αντίστροφα καθώς απομένει μόλις ένας μήνας μέχρι τότε. Θα προλάβει;

ΑΙΓΑΙΟΥ
Εδώ κρύβονται περισσότερα προβλήματα από όσα φαίνονται και δεν είναι τυχαίο πως δεν υπήρξε αποστολή του Υπουργείου εδώ. Παρά του ότι οι 2 σήραγγες είναι σχεδόν ολοκληρωμένες το έργο καρκινοβατεί “δια ασήμαντους λόγους”.

Ε65
Ούτε εδώ υπήρξε αποστολή και ο ψίθυροι για προβλήματα στις απαλλοτριώσεις είναι ολοένα και αυξανόμενοι.

ΟΛΥΜΠΙΑ
Εδώ έχουμε το αγκάθι με τις απαλλοτριώσεις και τις εμπλοκές με το σιδηρόδρομο. Η δέσμευση για απόδοση τμημάτων (Κόρινθος-Κιάτο-Ξυλόκαστρο) φέτος, δημιουργεί προσμονή αλλά και απαιτήσεις. Θα γίνει αγώνας δρόμου για να τελειώσουν όλες οι μικροεμπλοκές μέχρι το τέλος του καλοκαιριού του 2017.

ΙΟΝΙΑ
Μάλλον εδώ έχουμε μόνο ευχάριστα. Όπως φαίνεται τρέχουν οι απαλλοτριώσεις (με ολυμπιακούς ρυθμούς είπε ο ΓΓΥ Γ.Δέδες). Όμως η διάνοιξη της Κλόκοβας δεν έχει επιτευχθεί ακόμα και στο πεδίο των απαλλοτριώσεων θέλει προσοχή σε ειδικές περιπτώσεις ιδιοκτητών.

ΜΕΤΡΟ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΠΡΟΣ ΠΕΙΡΑΙΑ
Ο Μετροπόντικας ξεκίνησε και αυτό είναι ιδιαίτερα ευχάριστο. Τα προβλήματα εντοπίζονται όμως στους αμέσως 2 επόμενους σταθμούς. Θα χρειαστούν σπριντ για να ολοκληρωθεί η διάνοιξη και η δημιουργία τσιμεντένιου δαπέδου για να υποδεχθεί το Μετροπόντικα μέχρι το τέλος καλοκαιριού.

Τα πιο δύσκολα είναι στο σταθμό ΠΕΙΡΑΙΑΣ που ουσιαστικά η διάνοιξη τώρα ξεκινά και όλοι εύχονται να μην υπάρξουν απρόοπτα και τιναχθεί το ήδη καθυστερημένο χρονοδιάγραμμα στον αέρα.

ΒΑΣΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Η εκκίνηση του πρώτου από τους 2 Μετροπόντικες έδωσε ανακούφιση σε όλη την πόλη καθώς πέρασαν 4 χρόνια απραξίας. Η συμφωνία δείχνει να τηρείται μέχρι σήμερα αλλά χρειάζεται ατσάλινη πειθαρχία για να προχωρήσει χωρίς άλλα προβλήματα το έργο. Ερώτημα παραμένει η τεχνική λύση στο ΒΕΝΙΖΕΛΟ ενώ θα χρειαστεί σε ΠΑΤΡΙΚΙΟ-ΒΟΥΛΓΑΡΗ να γίνει ότι και στον ΠΑΠΑΦΗ δηλαδή να περάσουν οι Μετροπόντικες και μετά να κατεδαφιστεί μέρος της για να δημιουργηθούν οι σταθμοί.

Αν τελειώσουν φέτος οι Μετροπόντικες το χρονοδιάγραμμα για το 2020 θα κλειδώσει. Θα τα καταφέρουν;

ΚΛΑΔΟΣ ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΣ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ
Εδώ όλα πάνε καλά με τους σταθμούς να προχωρούν καλά σε γενικές γραμμές όμως… έχουμε ένα πρόβλημα να υποβόσκει.

Οι 2 Μετροπόντικες που θα διανοίξουν τα 4,8χλμ του νέου κλάδου σκάβουν στη βασική γραμμή. Στην καλύτερη περίπτωση σε 1 χρόνο από σήμερα θα ξεκινούν το ταξίδι τους όμως θα χρειαστούν περίπου 1,5 έτος αδιάκοπης και χωρίς προβλήματα διάνοιξης για να μην ξεκινήσουν οι μεγάλες καθυστερήσεις και σε αυτό το έργο.

Σε όλα τα παραπάνω έργα, θα πρέπει να σημειωθεί πως ο βασικότερος παράγοντας, ο καταλύτης των εξελίξεων είναι η χρηματοδότηση. Η ομαλή ροή χρηματοδότησης θα διατηρήσει σε καλή κατάσταση τα έργα και θα τους δώσει την ορμή που χρειάζονται. Μεγάλη προσοχή θα χρειαστεί στα στραβοπατήματα των χρηματοδοτήσεων που μπορεί να δημιουργήσουν σοβαρά προβλήματα στα μεγάλα αυτά έργα.

Νίκος Καραγιάννης