Ξανθός: Το στοίχημα για την επόμενη μέρα στην Υγεία

Ποιο θα πρέπει να είναι το στοίχημα για την επόμενη μέρα στην Υγεία

Με αφορμή τις εξελίξεις στο Κρανίδι, ποια είναι τα σημεία εκείνα της επικράτειας (δομές κοκ) που κατά την άποψή σας θα πρέπει να συμπεριληφθούν με αυστηρά κριτήρια σε ένα συνολικό σχέδιο διαχείρισης ώστε να μην υπάρξει διασπορά;

Είχαμε τονίσει από την αρχή της πανδημίας ότι υπάρχουν πληθυσμοί ειδικής ευαλωτότητας και χώροι υψηλού κινδύνου για ανεξέλεγκτη διασπορά του ιού, όπως τα προσφυγικά camps , οι καταυλισμοί των Ρομά, τα γηροκομεία , οι φυλακές , τα προνοιακά ιδρύματα κλπ.

Οι άνθρωποι αυτοί και το περιβάλλον στο οποίο διαβιούν σε συνθήκες συγχρωτισμού και συνήθως χωρίς τα στοιχειώδη μέσα υγιεινής , δεν είναι «υγειονομικές βόμβες» αλλά , αντίθετα, κινδυνεύουν περισσότερο και χρειάζονται ειδική μέριμνα για να μην εκτεθούν οι ίδιοι και ο περίγυρος τους στον ιό και τις παρενέργειες του . Αυτό δυστυχώς δεν έγινε έγκαιρα και δραστικά σε κανένα παρόμοιο χώρο, ούτε φυσικά στη δομή φιλοξενίας προσφύγων-μεταναστών στο Κρανίδι.

Παρά τις επισημάνσεις πολλών , μεταξύ αυτών και του «Παρατηρητηρίου Υγείας» του ΣΥΡΙΖΑ, για την ανάγκη αποσυμφόρησης αυτών των εστιών «υπερμετάδοσης» του ιού και την πληθυσμιακή «αραίωση» τους, ειδικά όσων ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες για τη νόσο Covid 19. Τα αντανακλαστικά της κυβέρνησης σ’ αυτό το πεδίο είναι τραγικά καθυστερημένα και απολύτως «κατόπιν εορτής» .

Ελπίζουμε το «καμπανάκι» του Κρανιδίου να τα βελτιώσει , να οργανωθεί συστηματική υγειονομική παρουσία σε όλες τις δομές, να εφαρμοστεί ένα εξειδικευμένο σ’ αυτές τις συνθήκες πρωτόκολλο υγειονομικής φροντίδας για την πανδημία και να συγκροτηθεί επιτέλους στο Υπουργείο Υγείας μια Ομάδα Διαχείρισης Κρίσης , με εμπειρία στο πεδίο , που θα αναλάβει την ευθύνη του σχεδιασμού και της εφαρμογής των ενδεικνυόμενων μέτρων.

Πως κρίνετε τη στάση της Κυβέρνησης στην αντιμετώπιση των προβλημάτων του Δημόσιου τομέα της Υγείας (προσλήψεις γιατρών, ΜΕΘ), όπως αναδείχτηκαν πρόσφατα και πως πιστεύετε πως πρέπει να οργανωθεί η επόμενη μέρα, ώστε τελικά να μην είναι προσωρινή η όποια βελτιωτική κίνηση έχει γίνει;

Η κυβέρνηση , παρότι στα λόγια αναγνωρίζει τον κομβικό ρόλο και τη σημασία του ΕΣΥ στην αντιμετώπιση της πανδημίας, στην πράξη κινείται σε μια γραμμή «παρεμβάσεων έκτακτης ανάγκης» υπό την πίεση της συγκυρίας και όχι στη λογική της σταθερής ενίσχυσης των δημόσιων δομών.

Τόσο οι προσλήψεις των συμβασιούχων νοσηλευτών και γιατρών που έχουν ολοκληρωθεί , όσο και οι κλίνες ΜΕΘ που έχουν αναπτυχθεί, κινδυνεύουν να είναι «μιας χρήσης» αν δεν συνοδευτούν με μόνιμες προσλήψεις προσωπικού . Αυτό είναι το στοίχημα της επόμενης μέρας : να δρομολογηθεί μια σοβαρή επένδυση στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας που όχι μόνο θα το «θωρακίσει» απέναντι σε ενδεχόμενο νέο επιδημικό κύμα , αλλά που θα καλύψει με σταθερό και αξιόπιστο τρόπο τις σύγχρονες υγειονομικές ανάγκες των πολιτών της χώρας . Ο ΣΥΡΙΖΑ ως 1ο βήμα σ’ αυτή την κατεύθυνση προτείνει την άμεση προκήρυξη 4000 θέσεων μόνιμων γιατρών και λοιπού προσωπικού και την ενίσχυση του προϋπολογισμού του Συστήματος Υγείας με επιπλέον 1δισ.ευρώ ( 0,5% του ΑΕΠ) για το 2020.

Σχετικά με την χαλάρωση των μέτρων που αναμένεται να ανακοινωθούν, εσείς ως γιατρός πως πιστεύετε πως πρέπει να μεθοδευτεί η αποκλιμάκωση;

Πρέπει να πάμε σε μία ελεγχόμενη και όχι βιαστική αποκλιμάκωση των περιοριστικών μέτρων . Είναι η πιο δύσκολη και ευαίσθητη φάση τώρα και τα αναγκαία βήματα πρέπει να γίνουν με προσήλωση στην επιστημονική τεκμηρίωση, ακούγοντας τη γνώμη των ειδικών και πάντα με πρώτιστο μέλημα τη Δημόσια Υγεία.

Σε μεγάλο βαθμό η εξέλιξη της πανδημίας θα κριθεί και από τον τρόπο που θα υποχωρήσει το lock down. Απαιτείται λοιπόν :

1. Σταδιακή «αποσυμπίεση» του ΕΣΥ και επάνοδος στην τακτική λειτουργία των νοσοκομείων και των δομών ΠΦΥ , τηρώντας όλα τα μέτρα ασφαλείας

2. Ειδικά για τα νοσοκομεία απαιτείται μέριμνα και έγκαιρη προετοιμασία για την προμήθεια μέσων ατομικής προστασίας του προσωπικού και των προσερχομένων ασθενών , καθώς και του αναγκαίου εξοπλισμού υποστήριξης των νοσηλευομένων με covid 19.

3. Καλύτερη επιδημιολογική «εικόνα» της διασποράς του ιού στην κοινότητα και της ανοσιακής κατάστασης του γενικού πληθυσμού ή ευαίσθητων υποπληθυσμών, με περισσότερα διαγνωστικά τεστ για τις ανάγκες εργαστηριακού ελέγχου τόσο της σημερινής φάσης όσο και του πιθανού νέου επιδημικού κύματος το φθινόπωρο.

4. Συστηματική ενημέρωση του πληθυσμού για το πώς θα συμπεριφερθεί στις νέες συνθήκες και πως θα ενσωματώσει στην καθημερινότητα του τη νέα κουλτούρα ατομικής υγιεινής.

Μεταξύ του τουρισμού που αποτελεί και την «ατμομηχανή» της οικονομίας μας και της διαφύλαξης της δημόσιας υγείας, που πιστεύετε πως βρίσκεται η «χρυσή τομή» , για φέτος τουλάχιστον, ώστε να μην υπάρξουν δυσάρεστες εξελίξεις;

Δεν είναι εύκολη η «χρυσή τομή» . Η εξίσωση που πρέπει να λυθεί είναι η προσεκτική απεμπλοκή από την «καραντίνα» της οικονομίας και της κοινωνίας, με τρόπο που να ελαχιστοποιεί την πιθανότητα υποτροπής της πανδημίας . Για να τη λύσουμε χρειάζονται πολλά δεδομένα, σχέδιο και καλά μελετημένα βήματα.

Χρειαζόμαστε ένα «οδικό χάρτη» ασφαλούς και βιώσιμης εκκίνησης της τουριστικής περιόδου , αν είναι δυνατόν σε ευρωπαϊκό επίπεδο, που θα τηρηθεί ευλαβικά από όλους . Αυτό συνεπάγεται προφανώς πολύ μεγάλες αλλαγές στην οργάνωση των τουριστικών επιχειρήσεων , στις μετακινήσεις των επισκεπτών, στο service των ξενοδοχείων και των επιχειρήσεων εστίασης κλπ . Η πρόκληση είναι τεράστια αλλά και ο κίνδυνος μιας μη αναστρέψιμης βλάβης στην «ατμομηχανή» της οικονομίας , εξίσου μεγάλος.

Με αφετηρία τη δημόσια συζήτηση που έχει προκύψει για την τηλεκατάρτιση των επιστημόνων, εσείς θεωρείτε πως ανακύπτουν ζητήματα αδιαφάνειας σε πτυχές διαχείρισης της κρίσης;

Η υπόθεση των voucher τηλεκατάρτισης των επιστημόνων ήταν σκανδαλώδης και εξέθεσε την κυβέρνηση . Φοβούμαι ότι δεν θα είναι η μοναδική περίπτωση αδιαφάνειας και ευνοϊκής μεταχείρισης συμφερόντων με πρόσχημα την πανδημία. Γι’ αυτό είχαμε προτείνει , ειδικά στον ευαίσθητο χώρο της Υγείας , να συγκροτηθεί μια Διακομματική Επιτροπή που θα διασφαλίσει συνθήκες διαφάνειας και δημόσιας λογοδοσίας για όλες τις προσλήψεις , τις προμήθειες και τις δαπάνες αυτής της περιόδου. Η κυβέρνηση το αρνήθηκε. Το γιατί, ας μας προβληματίσει.

Στην κυβέρνηση πιστώνεται η έγκαιρη λήψη περιοριστικών μέτρων κατά της πανδημίας, με τους πολίτες να ανταποκρίνονται σχεδόν καθολικά σε αυτά και το νοσοκομειακό προσωπικό να δίνει μαθήματα αυταπάρνησης στο καθήκον. Σε αυτή τη βάση υπάρχει περιθώριο πολιτικοποίησης της αντιμετώπισης του κορωνοϊού στη χώρα μας από οποιαδήποτε πλευρά;

Η κυβέρνηση είναι βέβαιο ότι , με την προκλητική συνδρομή των συστημικών ΜΜΕ , θα επιχειρήσει να κερδοσκοπήσει πολιτικά και να βγάλει «πολιτική υπεραξία» από την μέχρι στιγμής καλή πορεία της υγειονομικής πτυχής της πανδημίας . Δεν είναι σίγουρο ότι θα βρεί τον κατάλληλο χρόνο για ένα εκλογικό αιφνιδιασμό. Και , κυρίως, δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι αυτός θα αποδώσει . Γιατί αυτό που θέλει ο κόσμος πλειοψηφικά σε μια περίοδο διεθνούς διακινδύνευσης και αβεβαιότητας, δεν είναι εκλογές αλλά ασφάλεια , προστασία και πολιτική σταθερότητα .

Ο ΣΥΡΙΖΑ , αντίθετα, επέλεξε να μην συμπεριφερθεί με δημαγωγία, καταστροφολογία και λαϊκισμό, όπως έκανε σε ανάλογες περιπτώσεις στο παρελθόν η ΝΔ, αλλά με σοβαρότητα , υπευθυνότητα και τεκμηριωμένη κριτική . Και όπου χρειαστεί , με ανάδειξη ανεπαρκειών , λαθών ή ιδιοτελειών . Αυτό έχει ενισχύσει την πολιτική του αξιοπιστία και έχει αρχίσει να διεμβολίζεται ήδη το σκληρό αντι-ΣΥΡΙΖΑ μέτωπο της προηγούμενης περιόδου . Ας μην το υποτιμήσει αυτό ο κ.Μητσοτάκης.