Η Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού TRAN Έλενα Κουντουρά καταψήφισε την πολιτική συμφωνία του Ευρωκοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την αναθεωρημένη Οδηγία για τα Διπλώματα Οδήγησης, που τέθηκε στην ψηφοφορία της TRAN.
Παρά τις επιμέρους θετικές διατάξεις – όπως η ενίσχυση της οδικής εκπαίδευσης, οι αυστηρότεροι κανόνες για τους νέους οδηγούς , η εξασφάλιση της ψηφιακής άδειας οδήγησης και οι βελτιώσεις στο σύστημα εξετάσεων -, η Ευρωβουλευτής έκρινε απολύτως ανεπαρκές το συνολικό αποτέλεσμα, λόγω της κρίσιμης διάταξης για τη μείωση των ορίων ηλικίας των επαγγελματιών οδηγών, που αποτελεί σοβαρό πλήγμα για την οδική ασφάλεια στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η συμφωνία μειώνει τα όρια ηλικίας των επαγγελματιών οδηγών και επιτρέπει πλέον σε άτομα ηλικίας μόλις 18 ετών να οδηγούν βαρέα φορτηγά (Κατηγορία C) και άτομα 21 ετών για λεωφορεία (Κατηγορία D), με δυνατότητα περαιτέρω μείωσης των ορίων από τα κράτη μέλη. Συγκεκριμένα, τα κράτη- μέλη θα έχουν τη δυνατότητα να επιτρέψουν ακόμη και σε άτομα ηλικίας 17 ετών να οδηγούν φορτηγά ορισμένων κατηγοριών, μέσω προγραμμάτων συνοδευόμενης οδήγησης.
Παρά την τεκμηριωμένη σύνδεση ανάμεσα στην ηλικία και την πιθανότητα εμπλοκής σε τροχαίο, οι δεξιές και ακροδεξιές δυνάμεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, τάχθηκαν υπέρ της μείωσης των ορίων ηλικίας, αγνοώντας τους κινδύνους στην οδική ασφάλεια.
Η Έλενα Κουντουρά δήλωσε μετά την ψηφοφορία ότι η μείωση των ηλικιακών ορίων συνιστά πολιτική επιλογή που θέτει σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές.
«Είναι απαράδεκτο να κάνουμε έκπτωση στις ελάχιστες προϋποθέσεις για την ασφάλεια σε βάρος της ανθρώπινης ζωής, ως λύση για να καλυφθεί το έλλειμμα προσωπικού στον τομέα των μεταφορών.
Οι ελλείψεις σε επαγγελματίες οδηγούς δεν αντιμετωπίζονται με τη μείωση των ηλικιακών ορίων, αλλά με τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας, των μισθών και της επαγγελματικής αξιοπρέπειας.
Η στρατηγική “Vision Zero” για την εξάλειψη των θανάτων στους δρόμους έως το 2050 προϋποθέτει φιλόδοξες πολιτικές. Η Οδηγία αυτή δυστυχώς δεν ανταποκρίνεται σε αυτόν το στόχο», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Η Έλενα Κουντουρά έχει αγωνιστεί στην Ευρώπη για τη δραστική ενίσχυση της ασφάλειας στους ελληνικούς και ευρωπαϊκούς δρόμους.
Ήταν εισηγήτρια της εμβληματικής Έκθεσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για το «Πλαίσιο Πολιτικής της ΕΕ για την Οδική Ασφάλεια 2021-2030», που υιοθετήθηκε ως ψήφισμα το 2021 και είχε αναλάβει σκιώδης εισηγήτρια στην επίμαχη αναθεώρηση της Οδηγίας για τις άδειες.
«Ναι» Κουντουρά στην Οδηγία για την έκπτωση από το δικαίωμα οδήγησης διασυνοριακά σε σοβαρές οδικές παραβάσεις
Στην χθεσινή συνεδρίαση της TRAN τέθηκε επίσης σε ψηφοφορία η προσωρινή πολιτική συμφωνία για τη δεύτερη Οδηγία που αφορά την έκπτωση από το δικαίωμα οδήγησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σε περιπτώσεις σοβαρών οδικών παραβάσεων, και η οποία έρχεται συμπληρώσει το σημερινό σοβαρό νομοθετικό κενό.
Με τη σημερινή ευρωπαϊκή νομοθεσία, οι οδηγοί που έχουν εκδώσει δίπλωμα σε μία χώρα-μέλος της ΕΕ και διαπράττουν σοβαρή τροχαία παράβαση σε άλλη χώρα, μπορούν να συνεχίσουν να οδηγούν κανονικά οπουδήποτε αλλού στην ΕΕ. Αυτό συμβαίνει γιατί η ποινή αφαίρεσης του δικαιώματος οδήγησης σε δράστες σοβαρών τροχαίων παραβάσεων, μπορεί να εφαρμόζεται μόνο εντός της επικράτειας του κράτους, όπου διαπιστώθηκε η παράβαση.
Oι νέοι κανόνες προβλέπουν ότι η αναστολή, περιορισμός ή αφαίρεση της άδειας οδήγησης μη μόνιμου κατοίκου θα διαβιβάζεται στη χώρα όπου εκδόθηκε το δίπλωμα και μέσω ενός ευρωπαϊκού συστήματος θα εφαρμόζεται σε όλες τις χώρες της ΕΕ.
Η Έλενα Κουντουρά, που ήταν εισηγήτρια της LEFT, ψήφισε υπέρ της σχετικής προσωρινής πολιτικής συμφωνίας του Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με την Οδηγία για τις αποφάσεις έκπτωσης από το δικαίωμα οδήγησης.
Δήλωσε ότι: «Με την πρόβλεψη ότι η αφαίρεση ή αναστολή άδειας οδήγησης σε ένα κράτος-μέλος θα ισχύει πλέον σε όλη την Ένωση, αντιμετωπίζεται το χρόνιο θεσμικό κενό που επέτρεπε την ατιμωρησία. Η τελική συμφωνία αποτελεί ξεκάθαρο βήμα προόδου, που ενισχύει την ασφάλεια στους ευρωπαϊκούς δρόμους».