Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης Πιλότων στην Καλαμάτα

Πέρασε από τη βουλή το ντιλ με Ισραηλινούς

Με τις ψήφους της ΝΔ και του ΚΙΝΑΛ, η Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων της Βουλής ενέκρινε το πρόγραμμα ύψους 1,37 δισ. ευρώ για τη δημιουργία Διεθνούς Κέντρου Εκπαίδευσης Πιλότων μαχητικών αεροσκαφών στην Καλαμάτα.

Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος διαβεβαίωσε τον βουλευτή Γιάννη Λαμπρόπουλο ότι θα λειτουργεί ταυτόχρονα το πολιτικό αεροδρόμιο “Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος” και ότι κατά τη διάρκεια της τουριστικής σεζόν θα μειώνονται οι εκπαιδευτικές πτήσεις.

Ρεπορτάζ: Θανάσης Λαγός

Η ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΙΣΡΑΗΛΙΝΗΣ ELBIT

Σύμφωνα το protothema.gr: «Η πρόταση της ισραηλινής πλευράς αξιολογήθηκε από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και την ελληνική κυβέρνηση συνολικά ως πιο συμφέρουσα σε σύγκριση με εκείνη της καναδικής εταιρείας CAE, τόσο σε ό,τι αφορά την οικονομική προσφορά, όσο και σε σχέση με τις ώρες πτήσης, καθώς και αναφορικά με τις ώρες πτήσης στους εξομοιωτές πτήσης. Το κόστος της ισραηλινής πρότασης ανέρχεται σε €1,375 δισ. για διάστημα 22 ετών, δηλαδή έχει ένα μέσο ετήσιο κόστος €62,5 εκατ. για τον κρατικό προϋπολογισμό. Η καναδική προσφορά ανερχόταν σε €1,254 δισ. για διάστημα 20 ετών, δηλαδή είχε ένα μέσο ετήσιο κόστος €62,7 εκατ. Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί με τη διαδικασία της Διακρατικής Συμφωνίας με την κυβέρνηση του Ισραήλ με τη μέθοδο της χρηματοδοτικής μίσθωσης.

Οι Ισραηλινοί υποσχέθηκαν ότι αναλαμβάνουν τη συντήρηση των μονοκινητήριων Τ-6 Texan, παραλλήλως με τη διάθεση νέων εκπαιδευτικών αεροσκαφών, συμβάλλοντας στη βελτίωση της αεροπορικής εκπαίδευσης των Ικάρων και δημιουργώντας τις προϋποθέσεις να γίνει η Καλαμάτα διεθνές κέντρο αεροπορικής εκπαίδευσης. Ισχυρό επιχείρημα των Ισραηλινών είναι οι καλές σχέσεις συνεργασίας με την Ελλάδα, η συνεκπαίδευση πιλότων της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας σε κοινές ασκήσεις με την Πολεμική Αεροπορία του Ισραήλ και η συναντίληψη για τον αποσταθεροποιητικό ρόλο της Τουρκίας στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.

Από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας επιχειρηματολογούν ότι η 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος στην Καλαμάτα θα μετατραπεί σε κέντρο εκπαίδευσης των πιλότων της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά και πιλότων της ευρύτερης περιοχής που επιδιώκει να προσελκύσει. Το Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης θα δίνει τη δυνατότητα σε Αεροπορίες από άλλες χώρες της ευρύτερης περιοχής να εκπαιδεύονται στην Ελλάδα. Η επιλογή του Ισραήλ εκτιμάται ότι θα επιτρέψει την προσέλκυση εκπαιδευόμενων και από χώρες εκτός του ΝΑΤΟ, γεγονός που θα επιτρέψει σε βάθος χρόνου την απόσβεση μέρους του κόστους και την αναβάθμιση της εικόνας της χώρας στην ευρύτερη περιοχή».

H ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ

«Ο ΣΥΡΙΖΑ απείχε από την ψηφοφορία, αντιδρώντας στην επιλογή της λίζινγκ μίσθωσης για 20 έτη από ιδιωτική ισραηλινή εταιρεία. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η αξιωματική αντιπολίτευση αντέτεινε πως «υπήρχαν και άλλες λύσεις», σημειώνοντας πως θα μπορούσε να είχε γίνει το έργο με ίδια μέσα και με το κεκτημένο του knowhow για την ελληνική πλευρά». Αυτό αναφέρει ρεπορτάζ του efimerida.gr σύμφωνα με το οποίο: «Αντίστοιχη κριτική εξέφρασε και ο εκπρόσωπος της Ελληνικής Λύσης Αντώνης Μυλωνάκης (καταψήφισε), ο οποίος αντέδρασε στον ιδιωτικό χαρακτήρα της διαδικασίας. Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα κόμματα, τόσο το ΚΚΕ όσο και το ΜέΡΑ25 δεν ενέκριναν τη σύμβαση».

ΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΠΤΗΣΕΩΝ

Οπως σημειώνουν πηγές του ΥΠΕΘΑ, το υποπρόγραμμα:

• Εξυπηρετεί την επιχειρησιακή αναγκαιότητα της εκπαίδευσης των πιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας και τον στόχο της δημιουργίας Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πτήσεων στην Καλαμάτα, στην 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος.

• Διευρύνεται και ενισχύεται η στρατηγική σχέση με το Ισραήλ.

• Επιλύει άμεσα και για 22 χρόνια τα προβλήματα ποιοτικής και ποσοτικής επάρκειας των υπαρχόντων εκπαιδευτικών μέσων.

• Βάζει τέλος στο διαβλεπόμενο αδιέξοδο και στο ενδεχόμενο αποστολής πιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας στο εξωτερικό για την εκπαίδευσή τους σε τζετ, δεδομένου του παρωχημένου χαρακτήρα των αξιόπιστων μεν, προβληματικών, όμως, πλέον T-2 Buckeye που βρίσκονται στο οπλοστάσιο της Π.Α. από το 1976 και η υποστήριξη των οποίων παύει οριστικά το 2023.

• Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα πτητικής εκπαίδευσης μέσω χρονομίσθωσης αεροσκαφών προς αντικατάσταση των Τ-2, το οποίο θα συνοδεύεται από τα αναγκαία μέσα και την απαιτούμενη υποστήριξη τόσο για τα νέα αεροσκάφη όσο και για τα Τ-6 για 22 χρόνια.

• Η Καλαμάτα μετατρέπεται σε κέντρο εκπαίδευσης των πιλότων της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά και πιλότων της ευρύτερης περιοχής που επιδιώκει να προσελκύσει. Το Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης θα δίνει τη δυνατότητα σε Αεροπορίες από άλλες χώρες της ευρύτερης περιοχής να εκπαιδεύονται στην Ελλάδα. Εκτιμάται ότι η επιλογή του Ισραήλ θα επιτρέψει την προσέλκυση εκπαιδευόμενων και από χώρες εκτός του ΝΑΤΟ, γεγονός που θα επιτρέψει σε βάθος χρόνου την απόσβεση μέρους του κόστους και την αναβάθμιση της εικόνας της χώρας στην ευρύτερη περιοχή.

ΔΙΑΒΕΒΑΙΩΣΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ

Ο βουλευτής Γιάννης Λαμπρόπουλος έστειλε την εξής ανακοίνωση: «Σε συνεδρίαση της αρμόδιας Επιτροπής Εξοπλισμών της Βουλής, που πραγματοποιήθηκε, συζητήθηκε η έγκριση της αναγκαιότητας-σκοπιμότητας ενεργοποίησης του υποπρογράμματος «Δημιουργία Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πτήσεων στην Καλαμάτα με χρηματοδοτική μίσθωση», που εισηγήθηκαν ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνος Φλώρος και ο Αρχηγός ΓΕΑ Γεώργιος Μπλιούμης. Η μελέτη για τη δημιουργία του Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου στην Καλαμάτα εγκρίθηκε με την υπ’ αριθμ. 55/1.11.2017 γνωμάτευση του Συμβουλίου Αρχηγών των Γενικών Επιτελείων. Κατά την διάρκεια της ομιλίας μου, στην Επιτροπή Εξοπλισμών, στην οποία μετέχω, μεταξύ άλλων απηύθυνα στον υπουργό και τα παρακάτω ερωτήματα:

• Τι ηχητική επιβάρυνση θα υπάρξει και μήπως αποτελέσει εμπόδιο για την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής;

• Δεδομένου ότι το αεροδρόμιο της Καλαμάτας εξυπηρετεί με τουριστικές πτήσεις τη μισή Πελοπόννησο, μήπως η όποια αυξημένη πτητική δραστηριότητα, που θα προκύψει, δημιουργήσει πρόβλημα στις πολιτικές πτήσεις και την ανάπτυξη του πολιτικού αεροδρομίου;

• Θα χρησιμοποιούνται για εκπαίδευση μαχητικά αεροσκάφη;

• Οι εκπαιδευτές και τεχνικοί θα είναι Έλληνες;

• Πόσοι πιλότοι θα εκπαιδεύονται από άλλα κράτη και ποιο το όφελος για την περιοχή;

Απαντώντας ο υπουργός Εθνικής Άμυνας έδωσε τις παρακάτω διαβεβαιώσεις:

– Δεν θα υπάρξει μεγαλύτερη ηχορύπανση, διότι τα Τ-6 είναι χαμηλής επιβάρυνσης και τα 10 καινούργια Μ-346, που θα αποκτηθούν και θα τεθούν σε λειτουργία από τον Οκτώβριο του 2023, είναι υψηλής τεχνολογίας, και προκαλούν ασύγκριτα μικρότερο θόρυβο από τα παλαιάς τεχνολογίας Τ-2, που θα αποσυρθούν.

– Δεν θα επηρεαστεί, η λειτουργία του πολιτικού αεροδρομίου της Καλαμάτας. Τους μήνες της υψηλής τουριστικής περιόδου θα μειώνεται το πτητικό έργο των εκπαιδευτικών και αυτό θα είναι στοιχείο της τελικής συμφωνίας.

– Δεν θα πετούν μαχητικά αεροσκάφη για εκπαίδευση και οι εκπαιδευτές και τεχνικοί θα είναι Έλληνες.

– Δεν θα έρθουν εκατοντάδες για εκπαίδευση, θα είναι λίγοι περισσότεροι από τους σημερινούς, με δέκα έως είκοσι αλλοδαπούς πιλότους, κυρίως από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

-Όχι μόνο δεν θα πλήξει, αλλά θα ενισχύσει το τουριστικό προϊόν από το Ισραήλ προς τη Μεσσηνία, ακόμη περισσότερο, ιδιαίτερα τα δύο πρώτα χρόνια, με τα έργα αναβάθμισης της 120 ΠΕΑ, που θα υλοποιηθούν.

Η πρόταση για δημιουργία στην Καλαμάτα Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πτήσεων, που θα είναι προς όφελος της Πολεμικής μας Αεροπορίας και θα παρέχει καλύτερη εκπαίδευση των πιλότων μας, εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία, με τις ψήφους των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας και του Κινήματος Αλλαγής».

ΧΡΥΣΟΜΑΛΛΗΣ: «ΜΟΝΟ ΟΦΕΛΗ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑ»

Ο βουλευτής Μίλτος Χρυσομάλλης έκανε την παρακάτω δήλωση τονίζοντας ότι η Μεσσηνία θα έχει μόνο οφέλη από τη λειτουργία του Διεθνούς Κέντρου Αεροπορικής Εκπαίδευσης στην Καλαμάτα: «Επειδή διαβάσαμε πρόσφατα δημοσιεύματα στον τοπικό Τύπο, που διατυπώνουν «σοβαρές επιφυλάξεις» για τη δημιουργία του Διεθνούς Κέντρου Αεροπορικής Εκπαίδευσης στην Καλαμάτα, με πρόσχημα την τουριστική ανάπτυξη του τόπου μας, ήθελα να τονίσω ότι δεν έχει καμία σχέση το ένα με το άλλο. Και εξηγούμαι: Κάποιοι έχουν ξεχάσει το πρόσφατο παρελθόν της 120 Πτέρυγας Αεροπορικής Εκπαίδευσης. Έχουν ξεχάσει την εποχή που το εκπαιδευτικό έργο απασχολούσε αρκετές δεκάδες αεροσκαφών σε καθημερινή βάση, χωρίς προβλήματα για τον πολιτικό αερολιμένα αλλά ούτε και για τους κατοίκους. Μάλιστα τα τελευταία προβλήματα που είχαν εκδηλωθεί αφορούσαν την υπερπτήση πάνω από την πόλη της Μεσσήνης, τα οποία διευθετήθηκαν άμεσα με την απομάκρυνση των αεροσκαφών από την περιοχή της πόλης. Όσον αφορά το πρόβλημα της ηχορύπανσης που επικαλούνται κάποιοι, είναι γνωστό ότι ένα εκπαιδευτικό αεροσκάφος εκπέμπει υποπολλαπλάσιο θόρυβο από ό,τι ένα εμπορικό. Μου προκαλεί επίσης εντύπωση το γεγονός ότι οι ανησυχούντες επικαλούνται και πρόσωπα που γνωρίζουν καλά τη λειτουργία του αεροδρομίου, για να μας πουν ότι η λειτουργία του κέντρου θα επιβαρύνει και θα περιορίσει τη δυνατότητα προσέγγισης πολιτικών αεροσκαφών, επιφέροντας αρνητικές επιπτώσεις στην τουριστική ανάπτυξη του νομού μας. Προφανώς τα συγκεκριμένα πρόσωπα δεν γνωρίζουν την ύπαρξη και τη λειτουργία του αεροδρομίου της Σούδας στα Χανιά, το οποίο έχει πολλαπλάσια εμπορική κίνηση από την Καλαμάτα, ειδικά τους θερινούς μήνες. Στη Σούδα εδρεύουν, ασκούνται και επιχειρούν παράλληλα 2 μοίρες με 40 μαχητικά αεροσκάφη F16, ενώ από το ίδιο αεροδρόμιο επιχειρούν καθημερινά και τα αεροσκάφη της αμερικανικής βάσης της Σούδας. Και όλα αυτά χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα για τον πολιτικό αερολιμένα. Το ίδιο συμβαίνει και στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης. Γιατί, πολύ απλά, θα έπρεπε οι ανησυχούντες να γνωρίζουν ότι η προσέγγιση μπορεί πολύ εύκολα να ρυθμιστεί από τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, καθώς ορίζονται συγκεκριμένες περιοχές εκπαίδευσης μακριά από τις διαδρομές των πολιτικών αεροσκαφών. Επιπλέον, η ανάπτυξη του πολιτικού αεροδρομίου της Καλαμάτας είναι αμιγώς θέμα αύξησης του χώρου στάθμευσης των αεροσκαφών, προκειμένου να μπορούν να εξυπηρετηθούν ταυτόχρονα περισσότερα εμπορικά αεροσκάφη, και βελτίωσης του αεροσταθμού που εξυπηρετεί τους επιβάτες. Σήμερα, πρέπει να προσγειωθεί ένα εμπορικό αεροσκάφος, να αποβιβάσει, να επιβιβάσει επιβάτες και να απογειωθεί για να μπορέσει να προσγειωθεί το επόμενο. Και αυτό γιατί υπάρχει μόνο μια θέση στάθμευσης στον αερολιμένα. Για το θέμα αυτό πρέπει να δώσουμε αγώνα όλοι μαζί, για να ανατρέψουμε την εγκατάλειψη και την απουσία σχεδιασμού που παραλάβαμε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, αναφορικά με την επέκταση των εγκαταστάσεων του πολιτικού αερολιμένα. Καμία σχέση δεν έχει η ανάπτυξη του πολιτικού αεροδρομίου με τη δημιουργία του Διεθνούς Κέντρου Εκπαίδευσης. Το μόνο που μοιράζονται είναι ο διάδρομος προσγείωσης και ο πύργος ελέγχου του αεροδρομίου.

Απορώ, τέλος, για την προσπάθεια απαξίωσης του εκπαιδευτικού έργου της Πολεμικής μας Αεροπορίας. Η Π.Α. βρίσκεται καθημερινά στους ουρανούς, προστατεύοντας την εθνική μας ακεραιότητα και αποτελεί στρατηγικό μας πλεονέκτημα έναντι της γείτονος Τουρκίας. Είναι, επομένως, έργο πρώτιστης σημασίας να μπορεί η Π.Α. να εκπαιδεύει τους Ικάρους της με σύγχρονα αεροπορικά μέσα και εξοπλισμό. Συνεχίζοντας την παράδοση 40 και πλέον ετών αεροπορικής εκπαίδευσης στην Καλαμάτα, η δημιουργία του κέντρου προσφέρει στην Π.Α. ακριβώς αυτό και ταυτόχρονα καθιστά την πόλη μας έναν διεθνή κόμβο αεροπορικής εκπαίδευσης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και για το τουριστικό brand name του νομού. Άρα κανείς δεν έχει να ανησυχεί για τη δημιουργία του κέντρου, η οποία μόνο οφέλη μπορεί να προσφέρει στο νομό μας, σε κάθε επίπεδο».

Ελευθερία