Οργάνωση Σχολικής Μελέτης, της Μάρθας Ηλιοπούλου

Το θέμα της οργάνωσης της μελέτης αφορά όλους τους μαθητές ανεξάρτητα από τη βαθμίδα εκπαίδευσης που βρίσκονται. Η μελέτη διαφοροποιείται, βέβαια, ανάλογα με την τάξη, τις εκάστοτε μαθησιακές απαιτήσεις και το μαθησιακό προφίλ του μαθητή.

Πώς μπορεί ο ίδιος ο μαθητής να οργανώσει την καθημερινή μελέτη στο σπίτι:

• Ο μαθητής ανατρέχει στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα που έχει στον πίνακα του γραφείου του, στο οποίο μπορεί να αναγράφεται το βιβλίο και το τετράδιο που χρειάζεται.

• Στον πίνακα αυτό θα υπάρχουν όλα τα μαθήματα του αναλυτικού προγράμματος ανά μέρα της βδομάδας. Ο μαθητής θα ανατρέχει στον πίνακα αυτό, για να θυμηθεί τα μαθήματα τα οποία είχε τη συγκεκριμένη μέρα στο σχολείο και έτσι σε συνάρτηση με τα μαθήματα τα οποία έχει γραμμένα θα προχωρήσει στην οργάνωση του διαβάσματός του. Επίσης, με βάση αυτό τον πίνακα στη συνέχεια πρέπει να ετοιμάσει την τσάντα του.

• Ο χώρος μελέτης είναι σταθερός και απουσιάζουν από αυτόν ερεθίσματα που μπορούν να διασπάσουν την προσοχή του.

• Βγάζοντας τα μαθήματα της αυριανής μέρας, κάνει ένα χρονοδιάγραμμα μελέτης.

• Ξεκινάει από τα πιο δύσκολα μαθήματα προς τα λιγότερα απαιτητικά. Διαλείμματα 5-10 λεπτών θα πρέπει να υπάρχουν στην μετάβαση των θεωρητικών – πρακτικών μαθημάτων και με γνώμονα τις αντοχές του κάθε παιδιού και όχι με γνώμονα τις αντοχές του γονέα του παιδιού.

• Στη μάθηση θεωρητικών μαθημάτων, εντοπίζει την κεντρική ιδέα του κεφαλαίου αφού κάνει μια γρήγορη ανάγνωση του κειμένου. Στη συνέχεια βρίσκει και υπογραμμίζει τις βασικές λέξεις με διάφορα χρώματα. Διαμορφώνει το δικό του σχεδιάγραμμα.

• Είναι σημαντικό να έχει εξασκηθεί στα παιδαγωγικά τρικ και σε μνημονικές τεχνικές. Δύσκολα και σημαντικά στοιχεία μπορεί να τα καταγράφει σε μικρές έγχρωμες κάρτες.

• Για μαθητές με ΔΕΠΥ φάκελοι με διαφορετικά χρώματα βοηθάνε στην κατηγοριοποίηση του υλικού.

Βασικές Τεχνικές Διαβάσματος

• Μέθοδος της ανακεφαλαίωσης: Το παιδί καταγράφει σε μια σελίδα περιληπτικά το περιεχόμενο του κεφαλαίου τονίζοντας τα πιο σημαντικά σημεία.

• Μέθοδος της χαρτογράφησης: Ο μαθητής γράφει αρχικά το κύριο θέμα του μαθήματος μέσα σε έναν κύκλο στη μέση μιας σελίδας. Στη συνέχεια καταγράφει τις κύριες ιδέες σε μικρότερους κύκλους, που συνδέονται με το κυρίως θέμα με τοξάκια. Οι κύριες ιδέες συνδέονται με τοξάκια με άλλες σχετικές ιδέες, κ.λπ.

• Μέθοδος της μνημονικής: Το παιδί προσπαθεί να βρει με τι μοιάζει μια δύσκολη λέξη ή όνομα, ώστε να του το υπενθυμίζει.

• Μέθοδος της ακροστοιχίδας: Ο μαθητής με τα αρχικά των λέξεων που πρέπει να θυμάται φτιάχνει μια λέξη.

• Μέθοδος των σημειώσεων: Το παιδί μπορεί να διδαχτεί τον τρόπο να κρατά σημειώσεις των κυριότερων σημείων του κειμένου που μελετά. Ένας εύκολος τρόπος για να το βοηθήσετε να απομνημονεύσει ένα κείμενο είναι να γράψετε σε μια κόλλα χαρτί τις λέξεις κλειδιά, που συνδέονται με τις βασικές παραγράφους του κειμένου, ώστε να δημιουργήσετε ένα “σκελετό μάθησης”.

• Δημιουργία φανταστικής ιστορίας – φανταστικής εικόνας: Το παιδί μπορεί να δημιουργήσει μια φανταστική ιστορία χρησιμοποιώντας τα στοιχεία που μελετά. Αυτή η ιστορία μπορεί να εμπεριέχει το στοιχείο της υπερβολής ή του αστείου, ώστε να ανακαλούνται ευκολότερα αυτά που μελετά.

• Εκπόνηση σχεδιαγραμμάτων: Το παιδί μπορεί να δημιουργεί σχέδια, σχήματα και σχεδιαγράμματα με το υλικό που μελετά, τα οποία το βοηθούν να το κατανοεί, αλλά και το θυμάται.

Της Ηλιοπούλου Μάρθας
Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος