Μαθήματα … επιχειρηματικότητας από το Πα.Πελ.

Με πολύ μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε τον Φεβρουάριο στο Αμφιθέατρο της Σχολής Επιστημών, Ανθρώπινης Κίνησης και Ποιότητας Ζωής Ημερίδα με θέμα :  

«Επιχειρηματικότητα και Στρατηγικές  Αποφάσεις».

Την Ημερίδα διοργάνωσε το  Εργαστήριο  Οργάνωσης και Διοίκησης  Υπηρεσιών και Ποιότητας Ζωής του Τμήματος Οργάνωσης και Διαχείρισης Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Λακωνίας.
Σκοπός της ημερίδας ήταν η προσέγγιση του σχεδιασμού της μακροπρόθεσμης στρατηγικής επιτυχημένων επιχειρήσεων σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, η παρουσίαση της στρατηγικής marketing, αλλά και της στρατηγικής για την ανάπτυξη νέων προϊόντων, της εξαγωγικής στρατηγικής, εφ’ όσον πρόκειται για εξαγωγικές επιχειρήσεις, καθώς και της στρατηγικής διασφάλισης ποιότητας των προϊόντων τους.
Οι επιμέρους στόχοι της ημερίδας ήταν να αναδειχθεί με ποιά διαδικασία σχεδιάζεται η  μακροπρόθεσμη στρατηγική μιας εταιρίας (δηλαδή το όραμα, η αποστολή, οι μακροπρόθεσμοι στόχοι, οι πολιτικές, οι αξίες), να αποσαφηνιστεί ποιοί συμμετέχουν στο σχεδιασμό, ποιές πληροφορίες είναι αναγκαίες για τον σχεδιασμό της στρατηγικής και από πού αντλούνται αυτές, να περιγραφεί η στρατηγική Μάρκετινγκ της εταιρίας (στρατηγική που αφορά στα χαρακτηριστικά του προϊόντος, στην τιμολόγηση και στην προώθηση του προϊόντος στην αγορά) καθώς και η στρατηγική ανάπτυξης νέων προϊόντων.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον επικεντρώθηκε στην κατανόηση του πώς διαμορφώνεται η στρατηγική Διασφάλισης Ποιότητας των προϊόντων, στην εξαγωγική στρατηγική μιας επιχείρησης που είναι θέμα καίριας σημασίας, όπως και στις  ευκαιρίες, στα προβλήματα και στις λύσεις που μπορεί να δοθούν κατά την εξαγωγική δραστηριότητα.  
 Τέλος έγινε η παρουσίαση των φορέων, των οργανισμών και των εργαλείων υποστήριξης και ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας σε όλο το φάσμα του επιχειρείν.
Στα πλαίσια αυτής της συλλογιστικής επικεντρώθηκαν οι ομιλητές, οι οποίοι πέραν του επαγγελματικού τους υπόβαθρου διακρίθηκαν για τις ουσιαστικές ανησυχίες τους και τον κοινωνικό τους προβληματισμό για την τοπική και την γενικότερη διαδικασία της αποτελεσματικής και ποιοτικής ανάπτυξης. Συγκεκριμένα:

Ο Πρόεδρος του Τμήματος Οργάνωσης και Διαχείρισης Αθλητισμού κ. Θάνος Κριεμάδης στην εισαγωγική του ομιλία παρουσίασε κατ’ αρχήν την δραστηριότητα του Εργαστηρίου Οργάνωσης και Διοίκησης  Υπηρεσιών και Ποιότητας Ζωής και στην συνέχεια παρουσίασε τους ομιλητές αναδεικνύοντας με χαρακτηριστικό τρόπο την ιδιαιτερότητα του καθενός.

Ο πρώτος εισηγητής κ. Παναγιώτης Νίκας, γνωστός επιχειρηματίας, Πρόεδρος επί  14 χρόνια του Συνδέσμου Βιομηχανιών Επεξεργασίας Κρέατος , μέλος του ΣΕΒ και Πρόεδρος του ΔΣ της Τράπεζας των Φτωχών στην ομιλία του με θέμα : «Επενδύοντας στην ποιότητα, αλλάζοντας την αντίληψη του καταναλωτή.», παρουσίασε με πολύ απλό και κατανοητό τρόπο την επιτυχή πορεία των επιχειρήσεών του, καταγράφοντας κατά την ανάλυσή του την απάντηση στα θέματα στρατηγικής και ποιότητας που αποτελούσαν και την ουσία της ημερίδας. Επεσήμανε τις αντιξοότητες της μεταπολεμικής περιόδου και ιδιαίτερα της δεκαετίας του 1960, οι οποίες παρουσίαζαν ανάλογα χαρακτηριστικά με την σημερινή κρίση. Τόνισε την απόφασή του να μην εμπλακεί σε τραπεζικές διευκολύνσεις , αλλά και την προσπάθεια να είναι ένας απολύτως συνεπής φορολογούμενος , ανταποκρινόμενος στις ασφαλιστικές του υποχρεώσεις και κρατώντας αποστάσεις από κρατική προστασία. Εξήγησε ότι έχει απόλυτη συνείδηση ότι είναι αλλαντοποιός και όχι βιομήχανος, πράγμα που συντέλεσε στον προσδιορισμό της ειδοποιού διαφοράς του και του ανταγωνιστικού του πλεονεκτήματος έναντι του ανταγωνισμού της εποχής του. Η επένδυση στην ποιότητα αποτέλεσε απολύτως συνειδητή επιλογή του και συνετέλεσε στην άμεση διάκριση των προϊόντων του στην αγορά. Τόνισε ότι έκανε ακριβώς τα αντίθετα από αυτά που έκαναν οι ανταγωνιστές του, δεν έβαλε χρώμα στα αλλαντικά, επέλεξε ποιοτικό κρέας και δημιούργησε προϊόντα τέτοια όπως αυτά που θα έδινε στα παιδιά του. Έτσι απέκτησε αξιοπιστία κρατώντας σταθερή την ποιότητα χωρίς να αναλογίζεται το επιπλέον κόστος. Το ρίσκο που ανέλαβε ήταν μεγάλο εφ’ όσον το θέμα ήταν θέμα διατροφής και επομένως γεύσης και άρα υποκειμενικό ζήτημα που σε συνδυασμό με την ανάληψη του κινδύνου να κινηθεί αντίθετα προς το ρεύμα επενδύοντας στην ποιότητα και επιβαρύνοντας το κόστος παραγωγής, αύξανε τις πιθανότητες κινδύνων και μάλιστα όταν η διαχείριση όλου αυτού του εγχειρήματος ήταν υπόθεση ανθρώπων που ακόμα δεν είχαν εκπαιδευτεί στην διαχείριση ποιότητας , ενώ οι πιστοποιήσεις και οι προδιαγραφές και οι δεσμεύσεις του ISO δεν υπήρχαν. Το γεγονός εξ άλλου ότι επενέβη και στην βελτίωση της όλης διαδικασίας συσκευασίας, επισήμανσης με ημερομηνίες λήξης και μεταφοράς των προϊόντων, συνέβαλε περαιτέρω στην βελτίωση της διασφάλισης της ποιότητας, αλλά συνέτεινε και στην περαιτέρω αύξηση του κόστους παραγωγής. Ο στρατηγικός στόχος της επιχείρησης ήταν η διαφοροποίηση προς τις συνθήκες της αγοράς και η προσπάθεια κυριαρχίας στην αγορά αφήνοντας πίσω τους ανταγωνιστές της μαζικής παραγωγής. Η στρατηγική αυτή απόφαση αποτέλεσε την βάση για την ανάπτυξη και άλλων στρατηγικών κινήσεων , όπως η επένδυση σε παραγωγικές μονάδες στο εξωτερικό αντί της εξαγωγής προϊόντος που για λόγους ανεπάρκειας πρώτης ύλης δεν μπορούσε να παραχθεί στην Ελλάδα σε ανταγωνιστικό κόστος. Η επένδυση στην ποιότητα και η αξιοπιστία συνέτειναν  και στην  διαμόρφωση στρατηγικών marketing που τελικά καθιέρωσαν τα προϊόντα ΝΙΚΑΣ στην διεθνή αγορά και αποτέλεσαν σημείο αναφοράς για τον ανταγωνισμό στον κλάδο.

Στην συνέχεια ο κ. Αντώνης Σγαρδέλης, πολιτικός μηχανικός, κατασκευαστής δημοσίων έργων , επενδυτής στο τομέα του αλουμινίου, με δραστηριότητα σε διεθνές επίπεδο, επενδυτής και επιχειρηματίας στον κλάδο του τουρισμού στην περιοχή της Μονεμβασίας ιδιοκτήτης της  μονάδας ΚΙΝΣΤΕΡΝΑ , ξενοδοχείου 5 αστέρων, σε αναπαλαιωμένο κτίριο, σε περιοχή που δύσκολα μπορεί να φανταστεί κανείς ότι μπορεί να βρει μια τέτοια τουριστική μονάδα, με διεθνείς διακρίσεις στην παροχή τουριστικών υπηρεσιών , στην ομιλία του με θέμα «Ο πλούτος της παράδοσης και του πολιτισμού μας στην υπηρεσία του ποιοτικού τουρισμού.» ανέλυσε με συστηματικό τρόπο τις δυνατότητες και τις δυσκολίες , τις ευκαιρίες και τους κινδύνους που απορρέουν από τέτοιου είδους επενδύσεις και στρατηγικές αποφάσεις , σε τέτοιες περιοχές με διαγνωσμένες εγγενείς αδυναμίες , όπου δεν επενδύεις απλά , αλλά όπου ο επενδυτής μεταβάλλεται σε αναμορφωτή της περιοχής και της κουλτούρας της, καταθέτοντας ως παράδειγμα την περίπτωση της αξιοποίησης των μονοπατιών της περιοχής, δράση πραγματοποιημένη από ομάδα επιχειρηματιών , η οποία θα μπορούσε να αποτελέσει παράδειγμα για το σύνολο της Πελοποννήσου στα πλαίσια και του περιπατητικού – αθλητικού τουρισμού .
Η επένδυση στην ποιότητα αποτέλεσε και την βάση της απόφασης για την δημιουργία του ΚΙΝΣΤΕΡΝΑ. Όμως δεν αρκεί μόνον η επιχειρηματική προσέγγιση , αλλά απαιτείται και η συναισθηματική οπτική, πράγμα που στην συγκεκριμένη περίπτωση υπήρχε λόγω της καταγωγής του επιχειρηματία από την περιοχή και της βιωματικής γνώσης της περιοχής. Άλλο κίνητρο για την λήψη της εν λόγω στρατηγικής απόφασης ήταν και η επίγνωση της ανάγκης για ανάδειξη εναλλακτικού τουρισμού που να συνδέεται με την ιστορία και τον πολιτισμό της περιοχής , πράγμα στο οποίο συνέτεινε και η μοναδική αρχιτεκτονική του ακινήτου στο οποίο έγινε η επένδυση. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο εισηγητής στην ιδιαιτερότητα του τοπίου και στην μοναδικότητα του φυσικού περιβάλλοντος της Νότιας Πελοποννήσου, αλλά και στην ανάγκη δημιουργίας σχετικής κουλτούρας στο ανθρώπινο δυναμικό της περιοχή, τονίζοντας ιδιαίτερα ότι ποιοτικός τουρισμός χωρίς την αντίστοιχη εκπαίδευση και παιδεία του ανθρώπινου δυναμικού δεν μπορεί να θεμελιωθεί. Τόνισε δε ότι την διαφορά μπορεί να προσδώσει η αναβίωση της παραδοσιακής φιλοξενίας  σε συνδυασμό με την υιοθέτηση των παραδοσιακών τοπικών προϊόντων, τα οποία πρέπει να ευθυγραμμιστούν στην κατεύθυνση της ποιοτικής παραγωγής. Το ξενοδοχείο ΚΙΝΣΤΕΡΝΑ έχει δεχθεί διεθνείς διακρίσεις, οι οποίες οφείλονται κατά κύριο λόγο στο ανθρώπινο δυναμικό του και δευτερευόντως στις κτιριακές εγκαταστάσεις και στις υποδομές που συμβάλουν στο να διακρίνεται ως εναλλακτική τουριστική επιλογή.

Ο κ. Γιώργος Τσιμπίδης, ιδρυτής της ΟΙΝΟΠΟΙΗΤΙΚΗΣ ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑΣ ΑΕ, είναι ο οινοποιός που ασχολήθηκε για δεκαεπτά χρόνια με την προσπάθεια αναβίωσης του οίνου ΜΑΛΒΑΖΙΑ και ανακήρυξής του σε ΠΟΠ , δηλαδή Προϊόν με Ονομασία Προέλευσης. Η διάκριση της ΟΙΝΟΠΟΙΗΤΙΚΗΣ ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑΣ ΑΕ σε όλους τους διεθνείς διαγωνισμούς όπου έχει λάβει μέρος, συνδέεται περισσότερο με την αγάπη προς τον τόπο και με το όραμα του δημιουργού και της οικογένειάς του να διαμορφώσουν ένα προϊόν που να ταυτίζεται αφ’ ενός με τον τόπο και την ιστορία του  και αφ’ ετέρου με το μεράκι για ποιοτική παραγωγή και προϊόντα με βάση τις τοπικές ποικιλίες. Μια τέτοια προσπάθεια για να πετύχει απαιτεί την ανάπτυξη συνεργειών και ιδιαίτερα την συνεργασία με τα ερευνητικά κέντρα των Πανεπιστημίων και στην περίπτωση της ΟΙΝΟΠΟΙΗΤΙΚΗΣ ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑΣ ΑΕ με το Ινστιτούτο Οίνου. Όλη η παραγωγική προσπάθεια ακολούθησε τις σύγχρονες μεθόδους πιστοποίησης για την ποιότητά των προϊόντων, στοιχείο που αποτέλεσε και την βάση των στρατηγικών αποφάσεων της επιχείρησης. Το προφίλ της εταιρείας κτίστηκε στην βάση  της φιλοσοφίας των ΠΟΠ, των προϊόντων με προσωπικότητα και με χαρακτηριστικά τοπικής προέλευσης, στοιχείο που αναδείχθηκε σε ισχυρότατο στοιχείο marketing και προσέθεσε μεγάλη προστιθέμενη αξία στο παραγόμενο προϊόν. Ιδιαίτερα τόνισε ο εισηγητής την ανάγκη για συντεταγμένη πορεία προς την κατεύθυνση της ανάδειξης των τοπικών ποικιλιών και προϊόντων , της ποιοτικής παραγωγής καθώς και για  επιλογή της ποιότητας σε στρατηγικής σημασίας απόφαση για κατάρτιση δι-επιχειρηματικών τοπικών  σχεδίων δράσης. Η φιλοσοφία «σκέψου παγκόσμια , δράσε τοπικά» αναδεικνύει ακριβώς την παραπάνω φιλοσοφία και σε συνδυασμό με τις προσφερόμενες ευκαιρίες της περιοχής , μπορεί να αποτελέσει το συγκριτικό πλεονέκτημα της Λακωνίας και της Νότιας Πελοποννήσου.

Η κ. Καραδήμα έχει έδρα στο Επιμελητήριο Λακωνίας, και τα στοιχεία επικοινωνίας μαζί της για πληροφόρηση των ενδιαφερομένων επενδυτών , είναι: Ξανθάκη 3, Γύθειο ,Τηλ. 2733022279 εσ. 12, Email: diaxeiristiki@lcci.gr , Site: www.diaxeiristiki.gr

Τέλος ο Πρόεδρος του τμήματος Οργάνωσης και Διαχείρισης Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου καθηγητής Θάνος Κριεμάδης, αναφερόμενος στην συμβολή των Ιδρυμάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην καλλιέργεια της επιχειρηματικής κουλτούρας, εστίασε στην επιχειρηματική δραστηριότητα και ανάπτυξη σε περίοδο κρίσης.
Σε σχέση με την οικονομική κρίση που βιώνει η Ελλάδα σήμερα, ο οργανισμός ICAP διαπιστώνει μείωση του ΑΕΠ την τελευταία πενταετία κατά 23% Οι τομείς που πλήγησαν σφοδρά είναι η οικοδομή & η αυτοκινητοβιομηχανία . Οι κλάδοι που αντιστάθηκαν στην κρίση είναι η Εστίαση & Ψυχαγωγία, τα Αγροτικά προϊόντα και η τυποποίησή τους (ελαιόλαδο, ελιά, ντομάτα, βότανα συσκευασμένα σε πρωτότυπες συσκευασίες), οι Τουριστικές Υπηρεσίες , οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, τα Αθλητικά Είδη (αθλητικός ρουχισμός, όργανα άθλησης), οι Υπηρεσίες Υγείας, το Ηλεκτρονικό Εμπόριο (59% αυξήθηκαν οι ηλεκτρονικές πωλήσεις κατά τη διάρκεια της βδομάδας ηλεκτρονικού εμπορίου) .
Ο κ. Κριεμάδης τόνισε ότι στην Πελοπόννησο, το Πανεπιστήμιο σε συνεργασία με τις επιχειρήσεις , θα μπορούσαν να αναπτύξουν, εκτός των άλλων τον τομέα της τεχνολογίας των σπορ (sport technology) και της Διαχείρισης της γνώσης ως αποτέλεσμα της συνεργασίας των Τμημάτων Οργάνωσης & Διαχείρισης Αθλητισμού – Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών και Οικονομικών Επιστημών. Για να επιτευχθεί μια τέτοια συνεργασία επιβάλλεται η διαμόρφωση μιας νέας επιχειρηματικής κουλτούρας που θα προσδιορίζεται από ακεραιότητα, ειλικρίνεια, εντιμότητα, υπευθυνότητα, συνέπεια, διαφάνεια, δικαιοσύνη, Η κοινωνική αδικία επικράτησε στη χώρα μας μέσω της φοροδιαφυγής, της μίζας, της παρανομίας, της ατιμωρησίας, του ρουσφετιού και της αναξιοκρατίας. απαιτείται φρόνηση και τεχνοκρατικός ορθολογισμός, ηθικός ορθολογισμός, πολιτικός ορθολογισμός . Οι προσπάθειες αυτές πετυχαίνουν μόνον όταν διαπνέονται από ομαδικό πνεύμα και διάθεση συνεργασία, όταν υπάρχει συνείδηση του ‘’εμείς’’ και  όχι του ‘’εγώ’’, όταν υπάρχει σεβασμός στον άνθρωπο και στο περιβάλλον, όταν κυριαρχεί η Ποιότητα-Αριστεία και όταν γίνεται συστημική προσέγγιση στην ανάπτυξη των επιχειρήσεων.
Προς επιβεβαίωση της επιτυχίας της συνεργασίας Πανεπιστημίων και επιχειρήσεων υπό τους όρους και την κουλτούρα που παρουσιάστηκαν πιο πάνω, ο κ. Κριεμάδης παρουσίασε στοιχεία για τα τελευταία χρόνια και συγκεκριμένα:
•    2010: ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΕ ‘’ΝΕΟΦΥΕΊΣ’’ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ =500.000€
•    2014: ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΕ ‘’ΝΕΟΦΥΕΊΣ’’ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ = 50.000.000€
•    2012: Δημιουργήθηκαν πολλοί ‘συνεργατικοί χώροι’ (hubs) και ‘εκκολαπτήρια’ ή ‘θερμοκοιτίδες’ (incubators)  για να βοηθήσουν στα πρώτα βήματά τους τις ‘νεοφυείς’ επιχειρήσεις Π.χ. Ταμείο Νέας Οικονομίας (ΤΑΝΕΟ), CORALLIA CLUSTER INITIATIVE (Μαρούσι-Αθήνα), Cosmote startup -PI Tech Catalyst , Egg Eurobank/ Corallia – IQbility του ομίλου εταιρειών Quest, Stone Soup-Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας , Orange Grove  – Coworking Home (COHO) στην Θεσ/κη , Synergy Projec-Colab (Ηράκλειο) , Ελληνικό Κέντρο Καινοτομίας της Microsoft

Κλείνοντας την εκδήλωση ο κ. Κριεμάδης συνόψισε τα παραπάνω συμπεράσματα , καθώς και όσα προτάθηκαν από το κοινό μέσα από την ζωηρή συζήτηση που ακολούθησε την Ημερίδα.