Συνέντευξη Τύπου Λεωνίδα Γρηγοράκου για την Υγεία

Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Καλησπέρα σας, είμαστε σε θέση πλέον να μιλήσουμε για το θέμα της υγείας και του Εθνικού Συστήματος Υγείας, αλλά και γενικά της υγείας του λαού το 2014. 

Μετά από 5 χρόνια και τη μεγάλη δοκιμασία που πέρασε το Εθνικό Σύστημα Υγείας και γενικά οι υπηρεσίες υγείας της χώρας.
    Εμείς δεν διεκδικήσαμε όταν ήρθαμε εδώ να πουν ότι θα λύσουμε τα μεγάλα προβλήματα της υγείας του λαού τα οποία υπήρχαν από τα προηγούμενα χρόνια. Διεκδικούμε να κάνουμε κάποιες θεσμικές παρεμβάσεις που θα βελτιώσουν το επίπεδο και τις συνθήκες εργασίας στα νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ. και στα κέντρα υγείας.
    Επιπλέον, θέλουμε να φτιάξουμε τη σχέση μας και με τους γιατρούς, με τους υγειονομικούς, γενικά με το σύστημα της πρωτοβάθμιας φροντίδας, με τους ασθενείς και με τους φορείς του φαρμάκου.
    Δεν είναι εύκολο το εγχείρημα, αλλά θα πρέπει να πούμε και κάποιες αλήθειες οι οποίες δεν αμφισβητούνται. Γιατί η μοναδική αλήθεια είναι οι πράξεις και όταν έχεις  κάνει κάτι, δεν μπορεί να το αμφισβητήσει κανείς, όσο και κακόπιστος να είναι.
    Στο πεντάμηνο που είμαστε εδώ, από τη στιγμή που έχω αναλάβει τα νοσοκομεία, έχουμε κάνει μέχρι στιγμής 2.500 προσλήψεις γιατρών και έχουν προκηρυχθεί 2.500 προσλήψεις γιατρών, όχι νοσηλευτών. Γιατρών.
Σας εξηγώ:  800 θέσεις επικουρικών γιατρών για το ΕΣΥ. Είχαμε πάρει 498 και 302 ακόμη, σύνολο 800 θέσεις. Αυτές είναι σε προκήρυξη.  Έχουν δοθεί δηλαδή στις ΥΠΕ, οι οποίες έκαναν την κατανομή τους. 900 στο ΠΕΔΥ οι οποίες έχουν προκηρυχθεί και τελείωσαν σήμερα. Σύνολο 1.700. 789 θέσεις αγροτικών γιατρών. Σύνολο  2.489.  Επίσης, 475 θέσεις γιατρών οι οποίες εκκρεμούσαν από το 2011 και είχαν κριθεί. Πήραμε το «ok» και αυτή τη στιγμή είναι σε διαδικασία Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Υπουργείου Υγείας. Πρόκειται για μόνιμους γιατρούς.
    Είχαμε δυσκολίες στο εξής: Ότι από το 2011, επειδή είχαν σταματήσει οι προσλήψεις με την εντολή Λοβέρδου, έχουν περάσει χρόνια με αποτέλεσμα και τα περισσότερα Διοικητικά Συμβούλια και τα Συμβούλια Κρίσεων να μην μπορούν να λειτουργήσουν, καθώς οι γιατροί είχαν συνταξιοδοτηθεί ή είχαν φύγει. Συγχρόνως είχαμε και γιατρούς οι οποίοι περιμένοντας το διορισμό τους ή την κρίση τους, είχαν κάνει μία άλλη επιλογή ή είχαν φύγει στο εξωτερικό ή είχαν φτιάξει το ιδιωτικό τους ιατρείο ή είχαν βρει κάποια θέση στον ιδιωτικό τομέα.
    Από τις 28 Αυγούστου που δώσαμε την εντολή να ανοίξουν και να προχωρήσουν οι κρίσεις, καθώς και οι διορισμοί των γιατρών, τα γραφεία προσωπικού των νοσοκομείων ψάχνουν να βρουν αν αυτοί οι γιατροί που είχαμε στις καταστάσεις μας, ενδιαφέρονται για τη θέση.
    Ήταν ένα μεγάλο θέμα και παραμένει ένα μεγάλο θέμα κυρίως στα επαρχιακά νοσοκομεία. Αυτό που αντιμετωπίσαμε στο Υπουργείο Υγείας, είναι το εξής: Να έχουμε πληθώρα γιατρών στην Αθήνα και λίγους νοσηλευτές, ενώ αντίθετα να έχουμε πολλούς νοσηλευτές στην Περιφέρεια και λίγους γιατρούς.
    Είναι ένα θέμα το οποίο μας απασχόλησε. Το καλοκαίρι περάσαμε πολύ δύσκολα, να σας πω μόνο ένα παράδειγμα: ότι εξαναγκαστήκαμε να μετακινήσουμε γιατρό από τους Μολάους για να πάει να εφημερεύσει στο χειρουργικό τομέα του νοσοκομείου Κέρκυρας.
    Αυτά για μένα, ως γιατρός που έχω υπηρετήσει το σύστημα 35 χρόνια, θεωρώ το 2014 ότι δεν είναι συμπεριφορά σε ένα επιστήμονα. Να τον παίρνεις από τη μία στιγμή και να του λες ότι «πρέπει να πας για ένα μήνα εκεί, να πας για ένα μήνα εκεί».
Θέλει ένα καλύτερο προγραμματισμό, θέλει να σεβόμαστε τους γιατρούς, να σεβόμαστε τους εργαζόμενους, να σεβόμαστε στην επιστήμη μας. Πρέπει να είμαστε καλύτερα οργανωμένοι και καλύτερα συντονισμένοι, ούτως ώστε να μην δημιουργούμε εντάσεις και προβλήματα, όπως παραδείγματος χάριν μεταξύ Μεσολογγίου και Αγρινίου που δεν ήθελαν οι καρδιολόγοι του Μεσολογγίου να πάνε στο Αγρίνιο και οι του Αγρινίου να πάνε στο Μεσολόγγι ή της Ξάνθης να πάνε στην Καβάλα.
Άρα, λοιπόν, αυτή η αναστάτωση που δημιουργήσαμε στο σύστημα θα πρέπει να τελειώνει και πιστεύουμε ότι με τις νέες προσλήψεις που θα κάνουμε το 2015,  για τις οποίες έχουμε συμφωνήσει με το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και το Γενικό Λογιστήριο, οι οποίοι είναι 1.500 μόνιμοι γιατροί και 2.500 νοσηλευτές και υγειονομικοί πιστεύουμε ότι θα κάνουμε ένα μεγάλο βήμα στη σταθεροποίηση του συστήματος.

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ

Θέλω να πω ότι στο νομοσχέδιο αυτό που φέρνουμε, εισάγουμε την εξής καινοτομία: αποφασίσαμε στο πλαίσιο ενός ευρύτερου σχεδιασμού της αναδιοργάνωσης της ιατρικής εκπαίδευσης, να συστήσουμε 40 επιστημονικές ιατρικές εταιρείες και όχι να έχει ο καθένας και μία εταιρεία δική του, γιατί 40 είναι περίπου οι ειδικότητες και 4 οι εξειδικεύσεις.
Υπάρχει μία συναίνεση στο νομοσχέδιο από όλους, υπήρχαν βέβαια οι αντιδράσεις αλλά το έχουμε αναρτήσει στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ εδώ και ένα μήνα, είχαμε πολλές παρατηρήσεις, τις δεχθήκαμε όλες. Έτσι, λοιπόν έχουμε πάει σε ένα νομοσχέδιο που μάλλον θα γίνει δεκτό από την Βουλή των Ελλήνων με μεγάλη πλειοψηφία.
Δεν ακουμπήσαμε το θέμα των ειδικοτήτων, γιατί θεωρούμε ότι αυτή τη στιγμή είναι ένα θέμα που δεν έχει την ανάλογη σημασία, οι γιατροί δηλαδή προτιμούν να κάνουν ειδικότητα στο εξωτερικό και δεν πάνε στα νοσοκομεία, τα περιφερειακά νοσοκομεία, να καλυφθούν θέσεις των ειδικευόμενων.
Αυτό που θέλουμε με το νομοσχέδιο είναι να επιταχύνουμε τις κρίσεις των συντονιστών διευθυντών. Είμαστε υποχρεωμένοι να σεβαστούμε τους νόμους και να προχωρήσουμε, γιατί αυτή τη στιγμή υπάρχουν 150 με 200 θέσεις κενές συντονιστών διευθυντών σε όλη την Ελλάδα.
Αυτό θα μας δώσει την ευκαιρία, να μπορέσουμε να έχουμε μία καλύτερη οργάνωση στα νοσοκομεία της χώρας αλλά συγχρόνως ένας διευθυντής όταν καταλάβει τη θέση συντονιστού βάσει του νόμου μας, δίνει την ευκαιρία να προκηρύξουμε τη θέση Επιμελητού Β’. Άρα, λοιπόν, θα έχουμε και ένα κέρδος, ώστε να μπορέσουμε να προσλάβουμε νέους γιατρούς στο σύστημα.
Ένα άλλο που βάλαμε ήταν η δυνατότητα της μετάθεσης των γιατρών από μονοθέσια και πολυθέσια ιατρεία σε ειδικά άγονες και προβληματικές περιοχές.
Είδαμε τα τελευταία χρόνια ότι είχαμε εγκλωβίσει και αιχμαλωτίσει τους γιατρούς οι οποίοι ήθελαν να μας βοηθήσουν, πηγαίνοντας σε άγονες και προβληματικές περιοχές για μία 5ετία αλλά μετά το σύστημα δεν μπορούσε να είναι πιστευτό και αληθινό στους εργάτες της υγείας, τους πραγματικά λειτουργούς της υγείας οι οποίοι δέχθηκαν να υπηρετήσουν την πατρίδα κάτω από ειδικές συνθήκες βέβαια με τα ανάλογα κίνητρα.
Όταν, λοιπόν,  έφτανε η ώρα της πενταετίας και βάσει του νόμου οι γιατροί αυτοί δικαιούνταν να μετακινηθούν, το σύστημα δεν ήταν απέναντί τους τόσο φιλικό και τους άφηνε εκεί, οπότε ειλικρινά είχαν τεράστια προβλήματα, διότι το ίδιο το σύστημα δεν φρόντιζε να βρει τη λύση.
Εμείς με το νομοσχέδιο αυτό λέμε ότι ναι μεν θα κρατήσουμε την πενταετία από την υπογραφή του γιατρού που θα πάει εκεί, αλλά εφόσον σε ένα χρόνο δεν ικανοποιηθεί το αίτημά του για μετακίνηση, να είναι αυτοδίκαιη η μετακίνηση του εκεί που πρέπει να πάει βάσει του νόμου.
    Αυτό είναι πολύ σημαντικό ξέρετε. Γιατί υπήρχαν άνθρωποι 15 χρόνια εγκλωβισμένοι στα νησιά και δεν μπορούσαν να φύγουν. Αυτό λοιπόν το καθεστώς αιχμαλωσίας τελειώνει στους συναδέλφους. Κάτι άλλο που διαπιστώσαμε με τις επισκέψεις μας επιτόπου, είδαμε γιατρούς αγροτικούς οι οποίοι είναι ειδικευμένοι και υπηρετούσαν σε δυσπρόσιτα αγροτικά ιατρεία. Την ίδια στιγμή στα νοσοκομεία της περιοχής υπήρχαν κενές θέσεις γιατρών.
    Δίνουμε λοιπόν την ευκαιρία σε αυτούς τους συναδέλφους, εφόσον θέλουν, να καταλαμβάνουν τη κενή οργανική θέση που έχει το νοσοκομείο, που ανήκει το αγροτικό ιατρείο. Με τη δέσμευση βέβαια ότι από τη στιγμή που μπαίνει σε μία τέτοια διαδικασία, για 5 χρόνια δεν θα μπορεί να μετακινηθεί από το νοσοκομείο στο οποίο θα πάρει το αγροτικό του.
Παρατείνουμε τη θητεία όλων των υπηρετούντων επικουρικών γιατρών από την 1/1/2015.    Έτσι λοιπόν, όσοι γιατροί επικουρικοί αυτή τη στιγμή υπηρετούν και επιθυμούν, παρατείνεται η θητεία τους μέχρι το τέλος του 2015. Αποκαθιστούμε την αδικία του φοιτητικού επιδόματος στο νοσηλευτικό προσωπικό του ΕΚΑΒ και στους ανθρώπους οι οποίοι συνοδεύουν τους γιατρούς στις πτήσεις τους στο Αιγαίο και σε δυσπρόσιτες περιοχές, γιατί πιστεύω συνιστά άνιση μεταχείριση εργαζομένων, οι μεν γιατροί να παίρνουν το φοιτητικό επίδομα και να μην το παίρνουν οι άλλοι.
    Αυτό που είναι καινοτομία και που δέχθηκαν όλοι οι συνάδελφοι μου, οι προηγούμενοι Υπουργοί, γιατί έχω μιλήσει με όλους τους Υπουργούς, και το δέχθηκαν με πολύ μεγάλη ευχαρίστηση και το είπαν ότι είναι καινοτομία, ήτανε το μπλοκάκι.
    Εξηγώ για να γίνει κατανοητό. Ας φέρω τη πατρίδα μου σαν παράδειγμα. Τη Σπάρτη. Το νοσοκομείο της Σπάρτης δεν έχει νευρολόγο. Υπάρχουν όμως έξω στον ιδιωτικό τομέα, νευρολόγοι. Για να γίνει μία νευρολογική εξέταση σε έναν ασθενή ο οποίος έχει ανάγκη στο νοσοκομείο της Σπάρτης, ο παθολόγος ή ο χειρουργός ή οποιοσδήποτε άλλος γιατρός ήθελε να παραγγείλει μία νευρολογική εξέταση, έπρεπε να μετακινηθεί ο ασθενής με το ασθενοφόρο να πάει στη Τρίπολη να κάνει μία νευρολογική εξέταση και να γυρίσει στη Σπάρτη.
Αυτό ήταν ένα τεράστιο κόστος και ταλαιπωρία του ασθενούς. Με το μπλοκάκι δίνουμε τη δυνατότητα στα νοσοκομεία και στις ΥΠΕ, να παραγγείλουν μία εξέταση σε έναν ιδιώτη γιατρό, να μπει να κάνει την εξέτασή του, να δώσει τη γνωμάτευσή του και να πάρει τα χρήματά του από την επίσκεψη.
    Αυτό είναι μια ευελιξία του συστήματος. Αυτό (το μπλοκάκι) το θεσπίζουμε και για το λοιπό προσωπικό, δηλαδή για τους νοσηλευτές και τους τεχνολόγους των εργαστηρίων, ειδικά των ακτινολογικών εργαστηρίων αλλά βέβαια και οποιονδήποτε εργαστηρίων.
    
    Αυτό που έχει το νομοσχέδιο και το οποίο θα προκαλέσει πολύ συζήτηση, είναι η παροχή δυνατότητας στους γιατρούς των πρώην νοσοκομείων ΙΚΑ, που αν θυμάστε έγινε μία αδικία σε αυτούς τους ανθρώπους, μπήκαν δύο φορές σε διαθεσιμότητα, να επανέλθουν στο προηγούμενο καθεστώς.
Υπάρχουν τρεις κατηγορίες. Αυτοί που εντάχθηκαν στο Ε.Σ.Υ. Αυτοί που έφυγαν τελείως από το Σύστημα και κάποιοι βέβαια που είναι μέσα στο ΕΣΥ αλλά έχουν προσφύγει κατά της νομιμότητας των πράξεων.
Εμείς δίνουμε, λοιπόν, σε όλους τους γιατρούς των νοσοκομείων του ΙΚΑ, είναι κοντά στους 400, ότι λόγω των πολλών κωλυμάτων, όπως και των αναγκών των νοσοκομείων που τους έχουν υποδεχθεί,  την δυνατότητα επιλογής. Ή να μπουν με σχέση εργασίας πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης ή να μπουν μέσα, όπως είναι σήμερα και έχουν προσφύγει, και να κρατήσουν τις παλιές εργασιακές τους σχέσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Δηλαδή;
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Υπάρχουν γιατροί του ΙΚΑ, οι νοσοκομειακοί γιατροί που ήταν στις κλινικές και στα θεραπευτήρια του ΙΚΑ.  
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Ισχύει μόνο για τα νοσοκομεία όχι για το ΠΕΔΥ
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Για τα νοσοκομεία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Ναι αλλά δεν υπάρχει και ο φόβος και 2.500 γιατροί που έχουν φύγει από το ΠΕΔΥ…
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Πού να πάνε; Να πάνε πού; Δεν έχει καμία σχέση. Ένα λεπτό, για να το καταλάβουμε αυτό.
Τι δουλειά έχει το ΠΕΔΥ με τα νοσοκομεία; Είπαμε, στα νοσοκομεία είναι γιατροί των νοσοκομείων, είχαν νοσοκομειακή εμπειρία, είχαν δουλέψει, χειρουργούσαν, εφημέρευαν, το ΠΕΔΥ δεν το έκανε αυτό. Σε αυτούς τους γιατρούς που αυτή τη στιγμή μπήκαν στα νοσοκομεία, τους έχουν κάνει δύο φορές διαθεσιμότητα και μπήκαν στα νοσοκομεία, δώσαμε την ευκαιρία ή να έρθουν και να γίνουν πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, μία ομάδα ήδη έγινε από αυτούς. Αυτή τη στιγμή, αυτοί οι γιατροί είναι μέσα στα νοσοκομεία τώρα έξι μήνες, ένα χρόνο, με ασφαλιστικά μέτρα, εργάζονται σαν γιατροί του εθνικού συστήματος υγείας και έχουν το ιατρείο τους.
Τους λέω λοιπόν και εγώ ότι μπορούν να κρατήσουν τις εργασιακές σχέσεις που είχαν παλιότερα . Το ιατρείο σας να κάνετε, να λειτουργείτε όπως λειτουργούσατε όλο αυτό το χρονικό διάστημα, ένα χρόνο στο Εθνικό Σύστημα Υγείας σε προσωποπαγή θέση και όταν φύγετε, παύει να ισχύει η θέση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Δηλαδή να μετατρέψουν τις θέσεις που έχουν σε προσωποπαγείς για να μπορούν μετά να φεύγουν.
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Ή να ενταχθούν πλήρως. Να διαλέξουν.
Γιατί το κάνουμε αυτό; Γιατί αν χάσουμε 400 γιατρούς ξαφνικά από τα νοσοκομεία της Αθήνας θα δημιουργηθεί ένα μεγάλο πρόβλημα λόγω του ότι δεν έχουμε τη δυνατότητα πρόσληψης 500 γιατρών από τη μία στιγμή στην άλλη.
Είναι ένα θέμα το οποίο θα μας απασχολήσει διότι υπάρχουν τα υπέρ και τα κατά μίας τέτοιας πρότασης. Εμείς θέλουμε, όμως, να το φέρουμε σε διαβούλευση, να το φέρουμε στη Βουλή και η Βουλή των Ελλήνων να αποφασίσει για αυτό το θέμα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Αυτοί που επέλεξαν να μην πάνε δικαστικά, να πουν ότι είναι πλήρους και αποκλειστικής, μπορούν να επιλέξουν αυτή τη στιγμή να επανέλθουν στο προηγούμενο σύστημα; Τους βολεύει να ξανανοίξουν το ιατρείο τους;
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Έχουν επιλέξει να είναι πλήρους και αποκλειστικής.
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Η άλλη καινοτομία είναι ότι κάνουμε μια σύσταση κλάδων νοσηλευτών, επισκεπτών υγείας και μαιών, δηλαδή ενοποιούμε τον κλάδο του νοσηλευτικού προσωπικού των νοσοκομείων. Είναι πολύ σημαντικό αυτό, γιατί ξέρετε, υπήρχαν διάφοροι κλάδοι, υπήρχαν ΤΕ, υπήρχαν ΔΕ, υπήρχαν πανεπιστημιακοί κ.λπ. Ενοποιούμε αυτόν τον κλάδο. Λέμε ότι αυτοί είναι νοσηλευτές, είναι ο κλάδος των νοσηλευτών και έχουν ίσα δικαιώματα.
    Αυτά που έχουμε κάνει, είναι η υποχρέωση ολοκλήρωσης του αγροτικού πριν την έναρξης ειδικότητας. Δηλαδή, επειδή είχαμε 789 αγροτικά ιατρεία και είχαμε μεγάλα προβλήματα να στελεχώσουμε τα αγροτικά ιατρεία των άγονων και προβληματικών περιοχών, καταργήσαμε το νόμο που έλεγε ότι μπορείς να κάνεις το αγροτικό σου και μετά τη λήψη της ειδικότητας.
    Κάναμε λοιπόν υποχρεωτικό το αγροτικό πριν τη λήψη της ειδικότητας, ούτως ώστε αυτή τη στιγμή βλέπουμε ότι υπάρχει μια μεγαλύτερη προσφορά να καλύψουμε τα αγροτικά ιατρεία.
    Οι εφημερίες, οι οποίες ήταν ένα πάγιο ζητούμενο των γιατρών, φέρνουμε μια τροπολογία που τακτοποιεί το θέμα αυτό και δίνουμε την ευκαιρία στο σύστημα, εντός δύο μηνών, να πληρώνονται οι γιατροί τις εφημερίες.
    Και βέβαια, αυτό που είναι στις προθέσεις μας και το δουλεύουμε πολύ και είναι μια ενδιαφέρουσα πρόταση την οποία τη συζητάμε στην Κυβέρνηση, είναι η κατάργηση του πεντάευρου. Το συζητάμε, έχουμε βρει το ισοδύναμο και περιμένουμε την Κυβέρνηση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Μπορείτε να μας πείτε λίγο για το ισοδύναμο;
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Περιμένουμε την κυβέρνηση να μας πει το ΟΚ. Δεν θα πληρώνει κανείς το πεντάευρω, διότι απεδείχθη ότι το πεντάευρω ήταν κάτι το οποίο δεν είχε ούτε ισονομία ούτε ισοπολιτεία απέναντι στους ασθενείς. Πληρώνανε-δεν πληρώνανε, ήταν εκείνη τη στιγμή τη δύσκολη που πηγαίνει κανείς στα νοσοκομεία.
    Πιστεύουμε λοιπόν ότι με ένα ισοδύναμο μέτρο, το οποίο δεν θα επιφέρει καμία αναστάτωση, το συζητάμε, έχουμε τρεις-τέσσερις προτάσεις κάνει στο Γενικό Λογιστήριο, στον Πρωθυπουργό και στον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης, ούτως ώστε να πάμε στην κατάργηση του πεντάευρου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Αν γίνεται να μας πείτε ποιες είναι τουλάχιστον οι κατευθύνσεις για τα ισοδύναμα αυτά.
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Έχουμε κάνει μια ισοδύναμη σκέψη να βάλουμε ένα μικρό, 0,10, 10 λεπτά δηλαδή σε κάθε πακέτο τσιγάρα ή 10 λεπτά σε κάθε φιάλη οινοπνευματώδους.  Κοιτάξτε να δείτε, 19 εκατομμύρια ήταν τα έσοδα από το 5ευρω ετησίως. Ήταν κάτι που δημιουργούσε μια μεγάλη αναστάτωση.
    Πιστεύουμε λοιπόν ότι όταν το ολοκληρώσουμε αυτό το θέμα, θα σας πούμε και τις σκέψεις μας που θα κάνουμε με αυτό που σας είπαμε, το οποίο θα μας δώσει την ευκαιρία να λύσουμε το θέμα των νησιωτικών και άγονων περιοχών και τη λειτουργία κάποιων νοσοκομείων στις νησιωτικές και άγονες περιοχές.
    Δεν υπήρχαν έσοδα για να μπορέσουμε να λειτουργήσουμε ένα νοσοκομείο στη Σαντορίνη για παράδειγμα. Πρέπει να βρούμε ένα άλλο μέσο, ούτως ώστε να υπάρχει μια συνεχής χρηματοδότηση, να λειτουργούν τα κρεβάτια εντατικής θεραπείας, να λειτουργεί το ΕΚΑΒ και να λειτουργούν και τα αγροτικά ιατρεία.
Φαίνεται ότι αυτή η μικρή αύξηση μας δίνει την ευκαιρία να σκεφτόμαστε επιπρόσθετα πράγματα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Το προσδοκώμενο όφελος πόσο θα μπορούσε να είναι από το δεκάλεπτο;
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Εντυπωσιακό. Επειδή έχουμε κάνει μια πρόχειρη μελέτη, τα έχουμε ψάξει όλα αυτά, έχουμε σκεφτεί δέκα περίπου τρόπους και συζητήσαμε και με τον ΕΟΠΥΥ, συζητήσαμε με όλους τους οικονομολόγους του Υπουργείου Υγείας και τις διευθύνσεις του Υπουργείου Υγείας, με τον ΕΟΦ και με οτιδήποτε έχει σχέση με την καλύτερη λειτουργία του Εθνικού Συστήματος και είδαμε ότι είναι πολύ μικρή η επιβάρυνση που θα κάνουμε αλλά θα είναι πολύ περισσότερα τα έσοδα.
Το έσοδο αυτό ήταν κάτι που μπορούσαν να το διαχειριστούν και οι εργαζόμενοι στα νοσοκομεία και οι γιατροί και οι περισσότεροι ασθενείς. Μάλλον έχει αποτύχει πια το 5ευρω, υπήρχαν περιοχές που δεν πλήρωνε κανείς τίποτα. Ήταν πολύ περισσότερο το κακό που έκανε παρά καλό το 5ευρω. Τώρα, λοιπόν, θα μπορούν να έχουν τη δυνατότητα, με ισοδύναμα μέτρα χωρίς να έχουν επιβάρυνση μεγάλη, να έχουν μία καλύτερη λειτουργία του συστήματος.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Και πότε πιστεύετε ότι αυτό μπορεί να αρχίσει να εφαρμόζεται;
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Εντός των ημερών. Εμείς την μελέτη την έχουμε δώσει και περιμένουμε απάντηση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Είναι θέμα των επόμενων ημερών, η επίσημη ανακοίνωση.
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Ναι. Είναι πάντως κάτι που το σκεπτόμαστε και το σκέπτεται και η Κυβέρνηση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Εγώ να επιμείνω λίγο περισσότερο στο ποια είναι αυτά τα ισοδύναμα αν μπορείτε να μας πείτε.
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Υπάρχουν δέκα προτάσεις οι οποίες μπορούν να συνδυαστούν και μεταξύ τους χωρίς να επιβαρύνουν τον Έλληνα καταναλωτή αλλά  συγχρόνως θα είναι και δίκαιο. Η υγεία επιβαρύνεται πάρα πολύ από ορισμένες κακές συνήθειες, όπως το τσιγάρο ή το ποτό. Το ποσοστό που η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει, ο μέσος όρος, είναι γύρω στα 58%, εμείς είμαστε στο 66%, αλλά υπάρχουν χώρες οι οποίες βαρύνουν αυτά τα είδη διαβίωσης κατά 80%.
Εμείς θέλουμε να το επιβαρύνουμε,  κατά 1% μόνο. Φανταστείτε δηλαδή τα 3,90 να γίνουν 4,00, είναι 0,10, αυτό όμως δίνει ένα πολύ μεγάλο έσοδο. Να σας πω ότι τα έσοδα από τον καπνό είναι 2,5 δις και δόθηκαν, από το κονδύλι του καπνού στο Υπουργείο Υγείας, 10 εκατομμύρια. Στα 2,5 δις, 10 εκατομμύρια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Από τα 2,5 δις μόνο τα 10 εκατομμύρια.
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Μας δόθηκαν 10 εκατομμύρια, ναι. 9 για την ακρίβεια. Εμείς θέλουμε, λοιπόν, για την υγεία από τη στιγμή που εμείς έχουμε τις μεγάλες επιπτώσεις, να μπουν αυτά που λέμε τώρα σε ένα ειδικό κωδικό για την υγεία, να μην είναι στον κωδικό για το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας. Αυτό να πηγαίνει απευθείας στο Υγείας για να διαχειριζόμαστε…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Μα έτσι και αλλιώς αγοράζοντας ένα πακέτο τσιγάρα, ούτως ή άλλως, νομίζω από παλιά, ένα ποσό, ένα ποσοστό πηγαίνει στο Υπουργείο Υγείας. Πάντα πήγαινε…
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
9 εκατομμύρια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Ναι, αλλά λέω αυτό έτσι και αλλιώς δεν ισχύει;
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Όχι, πήγαινε σε ένα ειδικό κωδικό που έπαιρνε και η υγεία. Από τα 2,5 δις, σας είπα, φέτος πήραμε 10 εκατομμύρια. Εμείς θέλουμε ένα ειδικό κωδικό που θα παίρνουμε αυτό το ποσό για συγκεκριμένους λόγους, δηλαδή θα είναι στον ειδικό κωδικό και αυτό δεν μπορεί να το πειράξει κανείς, θα πηγαίνει μόνο για την υγεία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Αυτό βασίζεται σε μία πρόταση παλαιότερη της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας;
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Όχι, είναι δική μας πρόταση. Μάλιστα υπήρχαν στην αρχή και άλλες σκέψεις, για τις οποίες έγινε πολύ συζήτηση. Δεν είναι κάτι που το κάνουμε το τελευταίο χρονικό διάστημα. Το κάνουμε πάρα πολύ καιρό και σκεφτόμαστε πάρα πολύ αυτή την εξέλιξη. Υπήρχαν και άλλοι τρόποι, αλλά επειδή είπαμε «όχι άλλη φορολογία στους πολίτες», πρέπει να το κρατήσουμε αυτό. Δεν είναι φορολογία αυτό. Είναι κάτι που επιβαρύνει ένα συγκεκριμένο προϊόν, το οποίο έχει ειδική σχέση με την υγεία. Θέλω να σας πω ότι το κονδύλι που θα προκύψει από ένα τέτοιο μέτρο είναι πάρα πολύ μεγάλο και μας δίνει την ευκαιρία να είναι πάρα πολύ μικρή η αύξηση και στο ένα και στο άλλο. Ή στο ένα ή στο άλλο, αλλά μπορεί να είναι και στα δύο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Κύριε Υπουργέ, τα 5 λεπτά που είχαν μπει στο κάθε πακέτο των τσιγάρων για να μην εφαρμοστεί το 25ευρω, είναι αυτά τα 9 εκατομμύρια που σας έδωσαν;
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Η επιχορήγηση φέτος του Υπουργείου Υγείας από αυτό ήτανε 9 εκατομμύρια, όταν η είσπραξή του ήτανε 2,5 δις. Και πέρσι το ίδιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Συνολική είσπραξη όμως των φόρων.
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Ήτανε 2,5 δις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Ήτανε τόση. Τα 5 λεπτά αυτά δηλαδή τελικά δεν μπήκαν σε κωδικό του Υπουργείου; Τα επιπλέον 5 λεπτά που ορίστηκαν;
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Μπήκαν σε ειδικό κωδικό του Υπουργείου για το κάπνισμα, για τα ποτά στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας. Λέω λοιπόν θέλουμε κωδικό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Έχω μπερδέψει τις προκηρύξεις που γίνανε.  Είπαμε, στην αρχή είπατε 2.500, μετά είπατε 1.500 γιατροί.
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Να σας πω αναλυτικά. 800 είναι οι επικουρικοί που μπήκαν στα νοσοκομεία, στο ΕΣΥ. 900 στο ΠΕΔΥ, σύνολο 1.700.  
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Αυτοί οι 900 του ΠΕΔΥ τι είναι; Επικουρικοί;
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Είναι επικουρικοί στο ΠΕΔΥ. Δηλαδή, αυτοί που δεν δέχθηκαν να μπουν στο ΠΕΔΥ και πήγαν στον ιδιωτικό τομέα, για να μπορέσουμε να προχωρήσει τώρα η εφαρμογή της πρωτοβάθμιας, προκηρύξαμε 900 θέσεις τέτοιων γιατρών.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
789 αγροτικοί.
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
789 αγροτικοί. 475 από τις προσλήψεις, 416 γιατροί για όλα τα νοσοκομεία πριν το 2011. 416 ήδη έχουν πάει στα νοσοκομεία πριν το 2011 και 370 που ήρθαν μετά.     400 λοιπόν και 370 είναι 770. Έχουμε 800 επικουρικούς. 1.500. 900 του ΠΕΔΥ. Είναι 2.486.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Πόσοι από αυτούς ήδη δουλεύουν και πόσοι είναι στον αέρα;
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχουν τελειώσει αυτά. Έχει τελειώσει και η μία προκήρυξη και η άλλη. Γίνεται η επεξεργασία των στοιχείων και έχουν τελειώσει και οι 789 προκηρύξεις που κάνουμε για τους αγροτικούς γιατρούς. Χθες λοιπόν είδατε βέβαια και την προκήρυξη που βγήκε στο ΑΣΕΠ για τους 200 διασώστες του ΕΚΑΒ. Τα 200 ασθενοφόρα που θα ακούσατε προχθές στη Βουλή που ανακοίνωσα, τα οποία δεν έχουμε ακόμη καταλήξει εδώ και επτά χρόνια και πριν από λίγο με πήρε ο κύριος Κωνσταντινόπουλος, έχει τελειώσει η προκήρυξη και η ανάθεση σε 21 ασθενοφόρα της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Και 2.500 νοσηλευτές;
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Οι 2.500 νοσηλευτές είναι για το 2015. Είχαμε μιλήσει με τον Γενικό Γραμματέα Μεταρρύθμισης, αλλά και τον κ. Μητσοτάκη, τον κ. Σταϊκούρα και την κ. Χριστοφιλοπούλου. Τώρα πήγε ο καινούργιος Γενικός Γραμματέας, ο κ. Λιβάνιος. Πάλι είχαμε μια σύσκεψη, επιβεβαιώσαμε αυτές τις σχέσεις, δηλαδή τους 1.500 μόνιμους γιατρούς του Εθνικού Συστήματος Υγείας και 2.500 νοσηλευτές. Συγχρόνως, έχουμε τις 2.500 θέσεις κοινωφελούς εργασίας που θα πάρουμε ένα εξάμηνο, τώρα, και έχουμε κάνει την κατανομή στα νοσοκομεία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Από πότε ξεκινάει αυτό;
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Το επόμενο χρονικό διάστημα, από το Υπουργείο Εργασίας. Είναι 2.500 θέσεις. Σημαντικό για εμάς είναι, το επικουρικό προσωπικό, το οποίο θα ανανεωθεί όλο. Το προσωπικό που  ήδη υπηρετούσε και είπαμε να ανανεώσουμε και βέβαια, το προσωπικό των γιατρών, δηλαδή των 800-1.000 επικουρικών γιατρών, που υπηρετούν σήμερα. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Πόσοι είναι οι επικουρικοί;
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Οι επικουρικοί που υπηρετούν σήμερα είναι 760. Τα έχουμε τα στοιχεία όλα. Το καλοκαίρι ανανεώσαμε σε κάποιους από αυτούς μέχρι το τέλος του χρόνου και παρέμειναν. Τους ανανεώνουμε όλους ακόμη για έναν χρόνο, μέχρι το 2015.
    Στις άγονες και προβληματικές περιοχές, αυτούς τους ανανεώνουμε για ένα και δύο χρόνια. Όποιος θέλει κάθεται ένα συν δύο χρόνια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Να ρωτήσω τώρα κάτι, μιας και μπήκαμε τώρα στη διαδικασία αυτή των προκηρύξεων. Πόσα είναι τα κενά στα δημόσια νοσοκομεία όσον αφορά τους γιατρούς, αλλά και για το υγειονομικό προσωπικό και το λοιπό προσωπικό, όχι μόνο οι νοσηλευτές; Λ.χ., η ΟΕΝΓΕ μιλάει για 6.000 κενές θέσεις στα νοσοκομεία, η ΠΟΕΔΗΝ μιλάει για 25.000.
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Νοσηλευτές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Ναι, νοσηλευτές, κ.λπ.
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Νοσηλευτές και διοικητικό προσωπικό είναι γύρω στις 15.000 με 20.000. Γιατροί ήταν γύρω στους 5.000 με 6.000, είχαμε την αποχώρηση αυτή πραγματικά τα τελευταία χρόνια και το σύστημα υπέστη μεγάλη μείωση.
    Με αυτούς όμως τώρα τους διορισμούς νομίζω ότι είναι ένας αρκετά σημαντικός αριθμός, που προχωρήσαμε δηλαδή στο 50% περίπου των ελλείψεων.
    Κοιτάξτε, όσο κακόπιστος να είναι κανείς, κάναμε προσλήψεις 2.500 γιατρών σε διάστημα έξι μηνών. Είναι ένα νούμερο μεγάλο, όταν τα προηγούμενα χρόνια δεν υπήρχαν καθόλου.
Τώρα, αυτές τις μέρες διορίζουμε 302 επικουρικούς. Προστίθενται, λοιπόν, και αυτοί. 760 και 302 πάμε γύρω στους 1.060. 1.060 γιατροί από 1/1/2015 θα είναι στα νοσοκομεία, αφού ανανεώνονται για ένα χρόνο. Μερικοί από αυτούς, οι οποίοι είναι σε άγονες περιοχές, έχουν ένα συν δύο όπως είπα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Μας είπατε για 2000 κενές θέσεις για ειδικότητα, αν σημείωσα καλά…
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Όχι, ακούστε, εμείς έχουμε 2.000 κενές θέσεις ειδικευόμενων γιατρών. Δηλαδή ενώ προκηρύσσουμε τις θέσεις και έχουμε το budget δεν πάνε γιατροί.
Και γιατί δεν πάνε γιατροί; Διότι δεν θέλει να πάει να κάνει ο άλλος την ειδικότητα, ξέρω εγώ, στην Πτολεμαΐδα ή στην Φλώρινα. Καταλάβατε; Δεν πάνε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Άρα, ενώ έχουμε μεγάλη λίστα αναμονής για τα νοσοκομεία της πρωτεύουσας, δεν έχουμε για την επαρχία. Οι κενές θέσεις εντοπίζονται εκεί, στις απομακρυσμένες περιοχές.
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Γι’ αυτό, κάναμε μία πρόταση προχθές στο ΚΕΣΥΠΕ να μετατρέψουμε θέσεις ειδικευόμενων γιατρών, ένα νούμερο δηλαδή από αυτές, σε θέσεις Επιμελητών Β, αυτό είναι το επόμενο που θα κάνουμε. Κοιτάξτε, σε αυτές τις 2.000 θέσεις υπάρχει η πρόβλεψη, υπάρχει το budget και δεν πηγαίνουν οι γιατροί. Δίνουμε, λοιπόν, την ευκαιρία στις ΥΠΕ και στο επόμενο Κεντρικό Συμβούλιο Περιφερειών (ΚΕΣΥΠΕ), να μας βρει η κάθε μια, ποιες είναι αυτές οι θέσεις οι οποίες παρά τις προκηρύξεις που κάνουν δεν καταλαμβάνονται, ούτως ώστε να τις μετατρέψουμε σε θέσεις επιμελητών Β της ιδίας ΥΠΕ. Γιατί η διαφορά, του ειδικευόμενου με τον Επιμελητή Β είναι 100 ευρώ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Και αυτός είναι και ο λόγος που πάει παραπίσω το θέμα των εξετάσεων.
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Ναι, δεν έχουμε κανένα λόγο να πάμε, από τη στιγμή που δεν έχουμε προσφορά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Να ρωτήσω κάτι. Πρώτα από όλα αυτό το νομοσχέδιο πότε κατατίθεται;
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Είναι πια στην νομοπαρασκευαστική, Γενικό Λογιστήριο, Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Βουλή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Ωραία. Και ήθελα επίσης να ρωτήσω άλλα δύο πράγματα. Έχει γραφεί ότι θα υπάρξει μία αύξηση του ορίου συνταξιοδότησης, 65 και 67…
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Το έχω καταθέσει στο νομοσχέδιο, αλλά μίλησα με τον Υπουργό με τον οποίο συντονιζόμαστε, γιατί κάποιος ρώτησε αν συντονιζόμαστε. Και μίλησα πριν και μαζί του. Υπάρχει μια λογική στην πρόταση αυτή. Εγώ πιστεύω, ακόμα το πιστεύω ώσπου να έρθει στη Βουλή αυτό και να μην το ψηφίσει η Νέα Δημοκρατία και να αποσυρθεί, ότι τα 67 είναι αφενός ισονομία και ισοπολιτεία μεταξύ των γιατρών, του Εθνικού Συστήματος Υγείας.
    Εδώ έχει γίνει μία παρανόηση, την παράταση του χρόνου υπηρεσίας τη ζητούν κυρίως οι πανεπιστημιακοί. Οι πανεπιστημιακοί ζητούν από τα 67 να το πάνε στα 70. Αυτό δεν γίνεται.  Προσέξτε, αυτό είναι ένα παλιό αίτημα των πανεπιστημιακών. Αυτό δεν γίνεται. Έχει απορριφθεί επανειλημμένως στη Βουλή.
    Εγώ  όμως πιστεύω σαν γιατρός που είμαι, άρα δεν έχω και κανένα προσωπικό όφελος γιατί είμαι πανεπιστημιακός, άρα υπάγομαι σε αυτούς που βγαίνουν στη σύνταξη στα 67, δηλαδή, μη σκεφτεί κανείς ότι υπήρχε δόλος σε αυτό που κάνει ο Γρηγοράκος.
Διαπιστώνω ότι υπάρχει ένα εκπαιδευτικό και επιστημονικό κενό τα τελευταία χρόνια στα νοσοκομεία της Ελλάδας. Επειδή δεν έγιναν προσλήψεις, δεν ανανεώθηκε το επιστημονικό προσωπικό, οι γιατροί που είναι τώρα πια προς την έξοδο, είναι έμπειροι, καλοί γιατροί. Δεν κάναμε προσλήψεις τα τελευταία 5 χρόνια, με αποτέλεσμα να υπάρχει ένα επιστημονικό κενό 10 χρόνων, δεν είναι αστεία πράγματα. Άρα λοιπόν, θα μπορούσαν αυτοί οι γιατροί, οι οποίοι δεν είναι μεγάλος ο αριθμός να μείνουν μέχρι τα 67 αν θέλουν. Είναι γύρω στους 150 με 200, δηλαδή είναι πολύς ντόρος για το τίποτα.
    Αυτό όμως θα εξυπηρετούσε, αφενός μεν να έχουμε έμπειρους γιατρούς και δεύτερον, αφετέρου, όπως ξέρετε ο μέσος όρος επιβίωσης στην Ελλάδα έχει αυξηθεί, νομίζω ότι μπορούν οι γιατροί μέχρι τα 67 τους χρόνια να είναι σε καλή υγεία, να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους ενώ έχουν και μεγάλη εμπειρία.
    Δεν θα ήμουν υπέρ μιας τέτοιας τροπολογίας, εάν υπήρχε μια συνεχής ανανέωση του επιστημονικού προσωπικού, αλλά πιστεύω ότι θα είναι μεγαλύτερο  όφελος αν μείνουν οι γιατροί αυτοί μέχρι τα 67.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Για να διευκρινίσουμε το εξής. Υπάρχει αυτή η διάταξη ή δεν υπάρχει μέσα στο νομοσχέδιο;
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Υπάρχει στο νομοσχέδιο. Τώρα δεν θα περάσει. Άμα η Νέα Δημοκρατία δεν θέλει, δεν περνάει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Ο Υπουργός έχει δηλώσει ότι δεν θα περάσει αυτό; Αν κατάλαβα, υπάρχει μία διαφορά αυτή τη στιγμή.
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Με πήρε ο Υπουργός τηλέφωνο και μου είπε ότι υπάρχει μεγάλος σκεπτικισμός στη Κυβέρνηση και στο Γενικό Λογιστήριο και μάλλον τα 67 δεν περνάνε. Εμείς το έχουμε ανοιχτό. Απλά είναι στη Βουλή, θα γίνει συζήτηση. Δεν θα περάσει. Εάν η Νέα Δημοκρατία δεν θέλει, δεν μπορεί να περάσει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Θέλω να ρωτήσω και για αυτό που είπατε. Να επιταχύνουμε τις κρίσεις των συντονιστών διευθυντών. Υπάρχει ένας προβληματισμός σε σχέση με αυτό, από την άποψη ότι οι συντονιστές Διευθυντές δεν μπορούν να κάνουν εφημερίες. Οπότε ουσιαστικά αυτοί οι άνθρωποι που θα πάνε συντονιστές Διευθυντές δεν κάνουν εφημερίες.
    Φτωχαίνει δηλαδή λίγο – πολύ το σύστημα των εφημεριών για να πάνε κάποιοι συντονιστές Διευθυντές, που ούτως ή άλλως δεν ξέρω κατά πόσο αυτή τη στιγμή ο συντονισμός των κλινικών είναι κάτι τόσο… δηλαδή και πιο πριν οι Διευθυντές συντονίζανε.
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Κοιτάξτε. Όχι. Δυστυχώς με τον προηγούμενο νόμο, τον οποίο εγώ τουλάχιστον προσωπικά είχα πει τότε, πολυδιευθυντικό ναι, δημοσιοϋπαλληλικό όχι.    
    Το σύστημα δεν είναι στη σωστή κατεύθυνση. Είναι πολύ δύσκολο να τα αλλάξεις σήμερα. Προχθές είχα ένα αίτημα από έναν αξιόλογο Διευθυντή από το Κρατικό Αθηνών και μου έγραψε λοιπόν:
    «Αγαπητέ Υπουργέ, φίλε κτλ. Κοιτάζω λοιπόν, ένας συντονιστής,  9 Διευθυντές και ένας Επιμελητής Α΄. Δηλαδή, όλοι στρατηγοί, στρατός καθόλου».
    Πιστεύουμε λοιπόν ότι ο συντονιστής Διευθυντής έχει ένα ρόλο οργανωτικό, λειτουργικό, εκπαιδευτικό και θα πρέπει να ανανεώσουμε οπωσδήποτε το στελεχιακό δυναμικό του Εθνικού Συστήματος Υγείας.
    Δεν μπορούμε πια να προχωρήσουμε έτσι το σύστημα. Άρα, θα πρέπει να πάμε να κρίνουμε τους συντονιστές, γιατί απευθείας ο νόμος λέει ότι όταν γίνει κάποιος συντονιστής, απελευθερώνει μία θέση Επιμελητού Β΄.
    Καταλάβατε; Γιατί λέτε εσείς ότι δεν εφημερεύουμε. Εγώ απευθείας λοιπόν όταν τον κάνω συντονιστή, θα έχω μία θέση αμέσως Επιμελητού Β΄. Δεν προκηρύσσεται, καταλαβαίνετε, δεν μπορεί να προκηρυχθεί θέση κενή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
200 ήταν, έτσι;
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Τόσοι ήταν περίπου, 150 με 200. Είναι ένα νούμερο όμως, ξέρετε, γιατί αυτοί θα δώσουν 200 μόνιμες θέσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Ναι, θίξατε ένα θέμα όμως, αυτό, ότι υπάρχει περίπτωση να αλλάξει, υπάρχουν κάποιες σκέψεις; Δηλαδή, μετά από τότε που είχε γίνει η όλη ιστορία που έγιναν όλοι αναπληρωτές, διευθυντές, είχε γίνει αυτό το πρόβλημα.
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Κοιτάξτε, τώρα σε αυτή τη φάση δεν μπορεί να αλλάξει, πρέπει να αλλάξει όμως.
Ξέρετε γιατί έγινε αυτό; Διότι εγώ είμαι από τους ανθρώπους οι οποίοι μπήκαν στο Εθνικό Σύστημα Υγείας όταν δημιουργήθηκε. Όλοι λοιπόν οι της ηλικίας μου πια είμαστε για συνταξιοδότηση. Δηλαδή μπήκαμε πολλοί στο σύστημα τότε και πολλοί φεύγουμε. Άρα, θα πρέπει να δούμε τι θα κάνουμε με αυτό, είναι ένα θέμα που θα το αντιμετωπίσουμε άμεσα τα επόμενα χρόνια.
    Ένα άλλο καινοτόμο που κάναμε και ξέχασα να σας το πω, είναι ότι γιατροί οι οποίοι υπηρέτησαν τα τελευταία τρία χρόνια σε μόνιμες θέσεις, που αποδεικνύονται βέβαια, στο εξωτερικό, μπορούν να έρχονται πίσω και να καταλαμβάνουν κενές οργανικές θέσεις στα νοσοκομεία που θέλουν.
    Αυτό είναι πολύ σημαντικό, ξέρετε, γιατί ανανεώνουμε το στελεχιακό μας δυναμικό με τεχνογνωσία και με γιατρούς οι οποίοι έχουν κάνει καλές μετεκπαιδεύσεις.
    Το 1986, ο Γεννηματάς όταν το έκανε αυτό, επειδή υπήρχε και τότε μια μεγάλη αναταραχή στο σύστημα, έκανε δυο-τρία πράγματα που ήταν πολύ σημαντικά. Τα έχουμε και εμείς σήμερα. Π.χ. μετά από πέντε χρόνια ακυρώθηκε μια θέση ενός γιατρού σε νοσοκομείο. Ο γιατρός δηλαδή υπηρετούσε πέντε χρόνια σε νοσοκομείο και η θέση του ακυρώθηκε από λάθος του νοσοκομείου.
    Επαναφέρουμε τη διάταξη Γεννηματά, που λέει ότι εφόσον ο γιατρός ήταν εκεί, τον κρατάμε σε προσωποπαγή θέση και του δίνουμε την ευκαιρία να καταλάβει αυτή τη θέση στην επόμενη κρίση που θα κάνει το νοσοκομείο το οποίο έκανε λάθος. Το κάνουμε αυτό.
    Και κάνουμε και αυτό που σας είπα προηγουμένως, γιατί παρά τις αντιθέσεις και τις αντιρρήσεις των κυρίων συναδέλφων των ιατρικών συλλόγων, με αυτή τη ρύθμιση εισάγουμε νέα τεχνογνωσία και εισάγουμε και καινούργια γνώση και καινούργιες εικόνες επιστήμης από κράτη τα οποία έχουν ένα ανεπτυγμένο σύστημα υγείας.
    Δηλαδή, ένας γιατρός που είναι στο Λονδίνο σε σχέσεις εργασίας, βέβαια Εφορίας και ασφαλιστικού συστήματος, που αποδεικνύονται από τα χαρτιά του, μπορεί να έρθει να καταλάβει κενή οργανική θέση, ανάλογα των προσόντων του.
    Πρακτικά, θα έχουμε μια κατάσταση στις ΥΠΕ, πόσες κενές θέσεις έχουμε; 50 θέσεις. Η ΥΠΕ θα μας πει λοιπόν από αυτές τις 50 θέσεις μπορούν να καταληφθούν με αυτή τη διαδικασία οι 15-20 θέσεις. Έτσι θα ανανεώσουμε και εκπαιδευτικά και επιστημονικά το σύστημα. Είναι κάτι που νομίζω αξίζει να το περάσουμε, σε αυτό το νομοσχέδιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Ήθελα να ρωτήσω, από αυτές τις τροπολογίες που υπάρχουν σε αυτό το νομοσχέδιο και τις οποίες μας παρουσιάσατε σήμερα, έχετε φόβο ότι μπορεί και κάτι άλλο (πέραν τις αλλαγής για τα 67) να μην περάσει;
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Ναι, η άλλη θέση με τους γιατρούς του ΙΚΑ. Αυτά είναι τα δύο θέματα τα οποία βέβαια, ξέρετε, υπάρχουν διάφορες συζητήσεις.
Υπάρχουν βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ, οι οποίοι διαφωνούν. Εμείς είπαμε ότι μπορεί να το φέρουμε αυτό και ας αποφασίσει η Βουλή, η Επιτροπή ή τα κόμματα ποιο θέλουν και ποιο δεν θέλουν. Μπήκαμε δηλαδή σε μια διαδικασία διαβούλευσης, να δούμε τελικά τι θέλουν τα κόμματα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Τους 400 γιατρούς του ΙΚΑ που λέτε, από αυτούς πόσοι έχουν ενταχθεί στο σύστημα και πόσοι βρίσκονται με ασφαλιστικά μέτρα; Και αν έρθουν και εκείνοι εκεί που δεν δεχτήκανε…
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Όχι, 400 είναι όλοι. 400 είναι αυτοί όλοι. Δηλαδή, των νοσοκομείων του ΙΚΑ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Και αυτοί που δεν μπήκαν πόσοι είναι;
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Ελάχιστοι. Έχουν μπει, προσέξτε, είναι με ασφαλιστικά μέτρα. Είναι λίγοι αυτοί που φύγανε απευθείας.
    Αυτοί που μπήκαν μέσα λοιπόν στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, διάλεξαν αυτές τις θέσεις, έκαναν μια επιλογή. Είναι αυτοί που βγήκαν έξω, οι οποίοι ήταν πάρα πολύ λίγοι. Είναι κι αυτοί που έχουν κινηθεί δικαστικά και είναι έξω, περιμένοντας την δικαιοσύνη. Δεν ξέρω τώρα αν βέβαια τα δικαστήρια αποφασίσουν κάτι διαφορετικό ή αν η κυβέρνηση δεν περάσει αυτή την τροπολογία.
    Όπως καταλαβαίνετε, αυτοί θα εξαναγκαστούν ή να μπουν στο σύστημα ή πια να φύγουν. Με την τροπολογία αυτή τους δίνεται η ευκαιρία. Αυτούς που μπήκαν να μπουν, αυτούς που είναι έτσι να διαλέξουν τις εργασιακές τους σχέσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Αυτό που κάνει και για το ΠΕΔΥ μετά;
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Όχι, το ΠΕΔΥ τι δουλειά έχει; Μιλάμε για τα νοσοκομεία. Δεν φαίνεται να υπάρχει κάποια λογική σε αυτά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Έχουν προεκλογικό χαρακτήρα αυτές οι εξαγγελίες.
Κος ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ:
Την άποψή μου την ξέρετε. Σε αυτά αποφασίζουν οι βουλευτές και δεν αποφασίζει ούτε η κυβέρνηση. Οι βουλευτές θα κληθούν σύντομα στη διαδικασία που προβλέπει το Σύνταγμα και αυτοί θα είναι που θα αποφασίσουν αν έχουμε εκλογές ή όχι.