Εμπλοκή στις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις

Κύριε Υπουργέ,  με την ψήφιση του Νόμου 4056/2012, ρυθμίστηκε και νομοθετήθηκε μια διαφορετική και ουσιαστική διαδικασία  στην αδειοδότηση των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων. Μία διαδικασία γνωστή ως η διαδικασία «μίας  στάσης»

και των ελάχιστων επαφών των κτηνοτρόφων  με τις δημόσιες  υπηρεσίες. Σε συνέχεια  του νόμου εκδόθηκε από τη Διεύθυνση Ζωικής Παραγωγής, η υπ αριθμ. 1464/67426/13-06-2012 διευκρινιστική  εγκύκλιος  με στόχο την  επίλυση ερωτημάτων  και αποριών. Όμως τα αναγραφόμενα στην εγκύκλιο, Κεφάλαιο Β ενότητα  5 με τίτλο Φάκελος Απαραίτητων Δικαιολογητικών, όχι μόνο δεν έχουν βοηθήσει στην εφαρμογή του νόμου, αλλά απεναντίας έχουν λειτουργήσει ως τροχοπέδη στην αδειοδότηση των κτηνοτροφικών μονάδων. Το αποτέλεσμα είναι να καθυστερεί το έργο των υπηρεσιών , οι φάκελοι με τα σχετικά αιτήματα να συσσωρεύονται στα γραφεία,  και το «εκπαιδευτικό ταξίδι»  στις δημόσιες υπηρεσίες να συνεχίζεται αδιατάρακτα. Κτηνοτροφικές εκ/σεις ευρίσκονται σε καθεστώς μη  σύννομης  λειτουργίας ,Νέοι γεωργοί  αδυνατούν να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους και Σχέδια Βελτίωσης  αδυνατούν  να ολοκληρωθούν. Ο Νόμος 4056/12  άρθρο 6 ορίζει με απόλυτη σαφήνεια τα δικαιολογητικά τα οποία  οφείλει να προσκομίσει ο κτηνοτρόφος στην αρμόδια Υπηρεσία καθώς και την διαδικασία η οποία ακολουθείται για την έκδοση της τελικής  άδειας εγκατάστασης.
Στο νομό Λακωνίας, η Αδειοδοτούσα Αρχή – Δ/νση  Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής –  μετά από  εισήγηση της επιτροπής σταβλισμού, κατά παράβαση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της, υποχρεώνει τους υποψηφίους δικαιούχους να συνυποβάλλουν  με τα δικαιολογητικά του  άρθρου  6 του νόμου  και τα δικαιολογητικά της λίστας της ελεγχόμενης εγκυκλίου. Ετσι ακυρώνεται και παρακάμπτεται  στην πράξη η  θέληση  και το πνεύμα του νομοθέτη, όπως αυτά αποτυπώνονται  στο κείμενο του Νόμου.
Η πρακτική αυτή  δημιουργεί  ερωτήματα όπως :
α) Είναι  σε γνώση  σας και εγκρίνετε αυτή την «εκ του πλαγίου»  νομοθέτηση η οποία συντελείται  με την παράκαμψη της κείμενης νομοθεσίας δια  μέσου της  εγκυκλίου  ;

β) Η  μη συνυποβολή των πρόσθετων  αυτών δικαιολογητικών αποτελεί  αιτία απόρριψης του αιτήματος της αδειοδότησης  ;  

Επιπλέον  στην  εν λόγω  εγκύκλιο   Κεφάλαιο Β σημείο 5 αναγράφεται ότι «Ο υπεύθυνος λειτουργίας κάθε κτηνοτροφικής εγκατάστασης, όπως αυτός ορίζεται στο ν. 4056/2012, πρέπει να έχει συγκεντρώσει, πριν τη διενέργεια της αυτοψίας από την Επιτροπή Σταυλισμού, όλες τις άδειες και τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για την λειτουργία της, η έκδοση των οποίων προσδιορίζεται από τη συναφή και παράλληλη νομοθεσία, και να έχει συμπληρώσει το σχετικό φάκελο».

Είναι προφανές ότι  η παράγραφος αυτή μπορεί να εκληφθεί  μόνο ως μία σύσταση – οδηγία  προς τους κτηνοτρόφους στα πλαίσια της ευταξίας   και της διευκόλυνσης  των  πιθανών μελλοντικών ελέγχων από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Η  πρακτική   όμως των τοπικών ελεγκτικών αρχών σε  συνδυασμό  με την παράγραφο αυτή προκαλεί αυτομάτως το ακόλουθο το ερώτημα:

Η μη τήρηση  του εν λόγω φακέλου, αποτελεί αιτία απόρριψης  του αιτήματος  αδειοδότησης της κτηνοτροφικής εγκατάστασης ;  

Επικουρικά  των ανωτέρω  οφείλουμε να σημειώσουμε ότι  το «απαραίτητο» και το «αναγκαίο»  ορισμένων από τα αναγραφόμενα δικαιολογητικά  στην  ελεγχόμενη εγκυκλιο  δεν αντέχει  σε  καμία κριτική. Οι πληροφορίες που ήθελαν  να αντλήσουν  από αυτά οι συντάκτες  της εγκυκλίου παρέχονται από άλλα ισοδύναμα έγγραφα.

Ενδεικτικά  σας αναφέρουμε:
Α.Ελεγχος  άσκησης κτηνοτροφικής δραστηριότητας
Η άσκηση  της  κτηνοτροφικής  δραστηριότητας από τον  δικαιούχο , προκύπτει από το μητρώο αιγοπροβάτων – βοοειδών, έγγραφο που έχει κατατεθεί  στην αρχή της διαδικασίας για την έκδοση προσωρινής  άδειας. Επιπλέον  στις περιπτώσεις νομιμοποίησης υπαρχουσών εγκαταστάσεων , έχει προηγηθεί και αυτοψία της αδειοδοτούσας αρχής για πιστοποίηση των  υπαρχόντων κτηνοτροφικών κτισμάτων. Αρα στην συντριπτική  πλειοψηφία των περιπτώσεων η προσκόμιση δήλωσης έναρξης δραστηριότητας από την Δ.Ο.Υ  αποτελεί πλεονασμό.

Β. Ιδιοκτησιακό καθεστώς.
Για την  έκδοση άδειας  λειτουργίας  απαιτείτε την ιδιοκτησία  ή την  κατοχή με συμβολαιογραφική μίσθωση του αγροτεμαχίου εντός του οποίου ευρίσκονται τα κτίσματα – εγκαταστάσεις. Δεν αναγνωρίζετε  το καθεστώς της χρησικτησίας  όπως προκύπτει από  το Ε9 σε συνδυασμό με το σχετικό απόσπασμα του ΟΣΔΕ. Με τα ίδια  όμως αυτά δικαιολογητικά  επιδοτείται  η άσκηση της κτηνοτροφίας (άμεσες ενισχύσεις ) , φορολογείται ο κτηνοτρόφος  και  πληρώνει ασφάλιστρα στον ΕΛΓΑ.
Δεν αναγνωρίζετε το δικαίωμα  της αδειοδότησης  όταν η κατοχή αγροτεμαχίου και εγκαταστάσεων  αποδεικνύεται με ιδιωτικό συμφωνητικό θεωρημένο ως προς το γνήσιο των υπογραφών  και την  χρονολογία!!!!!!!

Τα ίδια αυτά συμφωνητικά αναγνωρίζονται από τα προγράμματα των Νέων Γεωργών και των Σχεδίων Βελτίωσης. Μία επέκταση της λογικής αυτής  στο πεδίο άλλων τομέων της ιδιωτικής οικονομίας σημαίνει ότι  δεν εκδίδονται  αδειοδοτήσεις υγειονομικού  ενδιαφέροντος   για ακίνητα  τα οποία κατέχονται  με  αστικές συμβάσεις – μισθώσεις  !!!!
Σημειώνεται ακόμα ότι σε  προγενέστερη   φάση της  διαδικασίας αδειοδότησης, οι αρμόδιες  υπηρεσίες έχουν  δεχθεί  ως δικαιολογητικά κατοχής  τόσο το Ε9  του δικαιούχου  όσο  και τα απλά μισθωτήρια !!!!!!

Γ.   Εγκρίσεις  αρχαιολογίας
Ζητάτε ο δικαιούχος να προσκομίσει  εγκρίσεις από όλες τις  αρχαιολογικές υπηρεσίες (Προιστορικές, κλασικές, βυζαντινές)
Δεν ορίσατε όμως  επι ποίου  ερωτήματος – θέματος  καλούνται  να  γνωματεύσουν  και να χορηγήσουν έγκριση  οι αρχαιολογικές υπηρεσίες ;  
Σημειώνεται  ότι είναι γνωστό  στους γεωτεχνικούς  μελετητές αλλά  και στις  αρμόδιες ελεγκτικές αρχές ότι οι κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις   λειτουργούν  αποκλειστικά πέραν της ζώνης Α κηρυγμένων αρχαιολογικών χώρων .

Οι ζώνες  Α  ανά  νομό , είναι δημοσιοποιημένες και γνωστές στις ελεγκτικές αρχές (επιτροπή σταβλισμού) ,  δεδομένου ότι σε  αυτές συμμετέχουν και οι υπηρεσίες Περιβάλλοντος .
Επιπλέον αν υποτεθεί  ότι υπάρχουν περιοριστικά μέτρα  σε μία περιοχή λογω αρχαιολογικών μνημείων αυτά  ήδη θα έχουν εντοπιστεί και καταγραφεί  κατά την χορήγηση  της σχετικής βεβαίωσης χρήσεων  γης.  Αρα σε χρόνο  πρώϊμο θα έχει  επισημανθεί  η  ενδεχόμενη  υποχρέωση  προσφυγής  σε  κάποια από τις αρχαιολογικές υπηρεσίες.

Από τα παραπάνω είναι φανερό ότι η  εγκύκλιος 1464/67426/13-06-2012 της Δ/νσης Ζωικής Παραγωγής  ,όπως εφαρμόζεται, αντί να υποβοηθήσει  τις αρμόδιες υπηρεσίες στο έργο τους, έχει μετεξελιχθεί  σε ανασταλτικό παράγοντα. Παρακαλούμε   όπως άμεσα έχουμε  απάντηση στα ερωτήματα που θέσαμε παραπάνω ώστε οι ενδιαφερόμενοι  –   γεωτεχνικοί και κτηνοτρόφοι  του νομού Λακωνίας  –   κινηθούν  αναλόγως .

Με εκτίμηση  
Για  το Συλλογο  Γεωπόνων  Ν Λακωνίας

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                            Ο Γ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

Κοινοποίηση

1.Γενικό  Γραμματέα ΥΠΑΑΤ
2.Περιφερειαρχη Περιφέρειας  Πελοποννήσου
3.Αντπεριφερειαρχη  Περιφερειακης Ενότητας  Λακωνιας
4.Βουλευτές  του νομού Λακωνίας
5.Δ/νση  Ζωικής  παραγγωγής
6.ΔΑΟΚ   Λακωνιας
7.ΜΜΕ  
8.Μέλη  του  Συλλόγου