Δύσκολη αλλά εφικτή η προσαρμογή του παιδιού μετά τις καλοκαιρινές διακοπές

Οι καλοκαιρινές διακοπές έφθασαν πλέον στο τέλος τους, και όλοι μας συνειδητοποιούμε πως τελείωσε και μια περίοδος ξεγνοιασιάς, παιχνιδιού, τεμπελιάς, και ξεκούρασης! Τα μαγιό και τα κουβαδάκια μπαίνουν ξανά στην ντουλάπα και οι γονείς τρέχουν πλέον να προμηθευτούν τα απαραίτητα σχολικά είδη για τα βλαστάρια τους. Τσάντες, κασετίνες, μολύβια και τετράδια κάνουν ξανά κατάληψη στα παιδικά δωμάτια.
Τώρα ξαφνικά πρέπει να επιστρέψουμε όλοι μας πάλι στους παλιούς μας ρυθμούς και τις υποχρεώσεις της καθημερινότητάς μας. Είναι αναμενόμενο να νιώθουμε όπως ακριβώς νιώθουμε. Όταν η καλοκαιρινή περίοδος τελειώνει δημιουργούνται αρνητικά συναισθήματα μέσα μας. Αφού λοιπόν είναι για εμάς δύσκολη η προσαρμογή στην καθημερινή μας ρουτίνα, γιατί να περιμένουμε μια άλλη αντίδραση από τα παιδιά μας; Το σχολείο ξεκινά ξανά και πρέπει να αφήσουν πίσω τους τις διακοπές, τα παιχνίδια, τα …..ξενύχτια και την ξενοιασιά των καλοκαιρινών τους διακοπών!
Εύκολο;;;;;; Όχι! Αλλά εφικτό… Όπως έχουμε αναφέρει ξανά για όλα υπάρχει ο σωστός τρόπος!
– Δημιουργήστε σταδιακά ένα πρόγραμμα στο παιδί που να υπάρχουν τα όρια του ύπνου ( πρωινού και βραδινού), του φαγητού και των εξόδων του. Προσπαθήστε να εισάγετε σιγά σιγά ένα πρόγραμμα που θα το επαναφέρει στους προηγούμενους ρυθμούς του, χωρίς αυτό να γίνει από τη μία μέρα στην άλλη.
– Εισάγετε ομαλά και σταδιακά τα σχολικά του βιβλία στο οπτικό του περιβάλλον και ζητήστε του να τα ξεφυλλίσει και να κάνει μια μικρή επανάληψη των ασκήσεων που ήδη γνωρίζει και έχει επαναλάβει ώστε να του φανεί γρήγορη η διαδικασία, διασκεδαστική και να μην τα απορρίψει από την πρώτη κιόλας επαφή. Δεν απαιτούμε από το παιδί να μπει ξαφνικά σε πολλές ώρες διαβάσματος. Ζητάμε την ομαλή και σταδιακή του προσαρμογή.
– Στη συνέχεια ορίζουμε μέσα στην ημέρα κάποια ώρα που το παιδί θα είναι ευδιάθετο και ξεκούραστο ώστε να μπορέσει να ξεφυλλίσει τα καινούργια του βιβλία, να γνωρίσει τα πρώτα κεφάλαια και το τι θα κληθεί να κάνει με την έναρξη του σχολικού του προγράμματος.
– Επιδιώξτε μια συνάντηση με φίλους του παιδιού από το σχολείο ώστε να υπάρξουν οι πρώτες επαφές, και το παιδί να καταλάβει πως και οι άλλοι του συμμαθητές ίσως αισθάνονται τα ίδια συναισθήματα για την επιστροφή τους στο σχολείο. Δεν είναι το μόνο που δεν θα θέλει να τελειώσουν οι καλοκαιρινές διακοπές του….
– Συζητήστε με το παιδί και αναφέρετε πως και το δικό σας πρόγραμμα θα αλλάξει αφού και εσείς θα πρέπει να επιστρέψετε στη δουλεία και τις υποχρεώσεις σας! Τα παιδιά παραδειγματίζονται από εσάς… Επομένως όταν σας ακούν να δυσανασχετείτε και να μην θέλετε να επιστρέψετε στη δουλεία σας τότε και αυτά θα έχουν μεγάλη άρνηση στο να προσαρμοστούν ξανά στην καθημερινότητά τους. Και το έργο για εσάς θα είναι ακόμα πιο δύσκολο.
– Περάστε μια βόλτα από το σχολείο και συζητήστε με το παιδί για το πώς νιώθει. Παροτρύνετέ το παιδί να σκεφτεί τι θα πει στους δασκάλους και τους συμμαθητές του με την επιστροφή του στο σχολείο. Πως θα περιγράψει τις διακοπές του καλοκαιριού! Επιπλέον μπορείτε να το ενθαρρύνετε ώστε να ζωγραφίσει ή να κατασκευάσει κάτι και να το δείξει στους συμμαθητές του όταν ξεκινήσει και πάλι το σχολείο.
Δώστε στο παιδί κίνητρα και προκαλέστε του ενθουσιασμό και ανυπομονησία ώστε να περιμένει με χαρά την πρώτη μέρα της επιστροφής του στο σχολικό περιβάλλον. Ο γονέας πρέπει να έχει υπομονή, να προσπαθεί να είναι γλυκός μαζί του, να έχει στο μυαλό του να το οριοθετήσει σταδιακά και να το βοηθήσει για να δεχτεί ξανά την καθημερινότητά του.
Αν παρόλα αυτά το παιδί αρνείται ή δυσκολεύεται να προσαρμοστεί στα νέα σχολικά δεδομένα τότε μην διστάσετε να απευθυνθείτε σε ειδικό που θα σας κατευθύνει και θα σας συμβουλέψει πιο αναλυτικά και δραστικά!
Καλή επιτυχία και καλή σχολική χρονιά!

Νίκη Παπαδοπούλου