Πέντε χρόνια φαγούρας για τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος

Το διαγωνισμό θα προλάβουν οι εκλογές της 25ης Ιανουαρίου 2015 και τελικά ο τότε “υπερυπουργός” Γιώργος Σταθάκης, λίγες μέρες πριν την 31η Μαρτίου ακυρώνει τον διαγωνισμό, ενώ ο νυν Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης (ως αναπληρωτής υπουργός τότε) καταγγέλλει ότι ο διαγωνισμός με αυτή τη μορφή είχε σκιές και ότι δεν θα μπορούσε να δημοπρατηθεί. Οι φήμες που διαρρέονται μιλούν για νέο διαγωνισμό με πολλαπλές εργολαβίες και τελικά δικαιώνονται καθώς το καλοκαίρι του ίδιου έτους γίνεται γνωστό ότι θα γίνει σαλαμοποίηση του αυτοκινητόδρομου σε 8 ξεχωριστές εργολαβίες και με την αίρεση ότι δεν θα αναγνωριστούν οι ανάδοχοι των έργων αν δεν οριστικοποιηθεί η χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020.

Παρότι λέγεται ότι η διαδικαδία θα ξεκινήσει άμεσα θα χρειαστεί να περιμένουμε αρκετούς μήνες μέχρι να φτάσουμε στη πρώτη δημοπράτηση που είναι από τον Πύργο μέχρι τα Δουναίϊκα (οι εργολαβίες αποφασίστηκε να αριθμηθούν με αρχή τον Πύργο και τέλος την Πάτρα). Λόγω αναβολών ιστορικά πρώτη διεξάγεται στις 17 Μαϊου 2016, η δεύτερη εργολαβία από τα Δουναίϊκα μέχρι την Κυλλήνη, μετά η τρίτη από την Κυλλήνη μέχρι την Αμαλιάδα στις 14 Ιουνίου 2016. Το πρώτο τμήμα Πύργος-Δουναίϊκα τελικά θα δημοπρατηθεί στις 12 Ιουλίου 2016 κλείνοντας τον πρώτο γύρο δημοπρατήσεων εκείνης της χρονιάς. Κοινό χαρακτηριστικό και των τριών ήταν η επικράτηση της κοινοπραξίας Τοξότης-Ομάδας Κατασκευών, εταιρειών που μέχρι τότε δεν είχαν αναλάβει κάποιο μεγάλο εργο για κλειστό αυτοκινητόδρομο.

Θα χρειαστεί να φτάσουμε στις 7 Φεβρουαρίου 2017 για τον 4ο διαγωνισμό στο τμήμα Αμαλιάδα-Σαγαίϊκα όπου θα επικρατήσει και πάλι η Κ/Ξ Τοξότης-Ομάδα Κατασκευών, φουντώνοντας και μία πολιτική κόντρα για την συγκεκριμένο σχήμα και την ικανότητα του να αναλάβει ένα τόσο μεγάλο εγχείρημα. Στην επόμενη, την 5η εργολαβία στο τμήμα Σαγαίϊκα-Κάτω Αχαγιά, στις 4 Απριλίου 2017 μειοδοτεί η Κ/Ξ Ξανθάκης-Ιντερκάτ, ενώ στην 6η εργολαβία της 30ης Μαϊου 2017 θα μειοδοτήσει η GD Infrastrutture. Η προτελευταία εργολαβία στο τμήμα Κάτω Αχαγιά-ΒΙΠΕ Πάτρας που διεξάγεται στις 25 Ιουλίου 2017, βρίσκει μειοδότη και πάλι την εταιρεία Ιντερκάτ. Θα χρειαστεί να περιμένουμε μέχρι τις 14 Μαρτίου 2018 για να ολοκληρωθεί ο χορός των δημοπρατήσεων όταν στο 8ο τμήμα από τη ΒΙΠΕ Πάτρας μέχρι το Μιντιλόγλι όπου ενώνεται με την Ολυμπία Οδό μειοδοτή και πάλι η GD Infrastrutture.

Σε όλες τις εργολαβίες το κοινό σημείο είναι η υψηλή έκπτωση που κινήθηκε από 49% μέχρι 57%. Το λόγο πλέον είχε η χρηματοδότηση του έργου, καθώς ήδη ο Φάκελος Μεγάλου Έργου είχε σταλεί στις Βρυξέλλες από το 2016 και η αλληλογραφία ήταν συνεχής αλλά και δύσκολη. Τελικά στις 18 Απριλίου 2018 η Κομισιόν εγκρίνει τη χρηματοδότηση του έργου και ανοίγει ο δρόμος για την ολοκλήρωση των διαγωνισμών.

Αυτό που άρχισε να απασχολεί ήταν τι θα γίνει με τις 4 εργολαβίες που μειοδότησε η Κ/Ξ Τοξότης-Ομάδα Κατασκευών και αν θα μπορέσει τελικά να τις αναλάβει. Στα τέλη Σεπτεμβρίου τελικά γίνεται γνωστό ότι ολοκληρώθηκε η διαδικασία αιτιολόγησης των 6 από τις 8 εργολαβίες και πως στις 2 εναπομείνασες δεν κρίθηκε επαρκής η αιτιολόγηση των εκπτώσεων της Κ/Ξ Τοξότης-Ομάδα Κατασκευών.

Σήμερα βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο αιτιολόγησης των 2 αυτών εργολαβιών που είναι για τα τμήματα Δουναίϊκα-Κυλλήνη και Κυλλήνη-Αμαλιάδα. Σε αυτά κλήθηκε ως δεύτερη μειοδότρια η GD Infrastrutture να δικαιολογήσει τις προσφερόμενες εκπτώσεις. Σύμφωνα με τις τελευταίες δηλώσεις από την ηγεσία του Υπ.ΥΠΟΜΕ στόχος είναι να ολοκληρωθεί άμεσα η διαδικασία και να σταλούν οι 8 εργολαβίες στο Ελεγκτικό Συνέδριο, κατόπιν στη Βουλή για να μπορέσουν να υπογραφούν και να ξεκινήσει η περίοδος των 42 μηνών της κατασκευής τους.

Τις επόμενες μέρες, συγκεκριμένα στις 2 Νοεμβρίου έχει κλειστεί ένα κρίσιμο ραντεβού στο Υπουργείο Υποδομών με τους φορείς της περιοχής, προεξάρχοντος του Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας, Απόστολου Κατσιφάρα που θα ζητήσουν την άμεση εκκίνηση των 8 εργολαβιών.

Στα πέντε αυτά χρόνια μεσολάβησαν πολλά. Καταρχάς στις αρχές Απριλίου 2017, λειτούργησε η Ολυμπία Οδός στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα ολοκληρώνοντας έργα 9 ετών και μένοντας με το όνομα αλλά όχι τη χάρη. Είναι άλλωστε λίγο παράδοξο να ονομάζουμε Ολυμπία Οδό ένα αυτοκινητόδρομο που σταματά στην Πάτρα και δεν φτάνει μέχρι την Αρχαία Ολυμπία.

Σε όλο αυτό το διάστημα έγιναν πολλές φορές παρεμβάσεις για την αναγκαιότητα εκκίνησης των έργων για να μην μείνει η Ηλεία εκτός του δικτύου αυτοκινητοδρομών της χώρας και ότι αυτός προσφέρει στις άλλες περιοχές που διέρχεται.

Είναι εξίσου αλήθεια ότι η σημερινή εθνική οδός Πάτρας-Πύργου είναι μία από τις χειρότερες καρμανιόλες της χώρας με πολλά θύματα κάθε χρόνο και με την οδική ασφάλεια στην περιοχή να είναι σε πολύ χαμηλά επίπεδα.

Στην …δύση όλης αυτής της ατελείωτης σειράς γεγονότων που ξεκίνησε με αφορμή το ξήλωμα του δυτικού τμήματος της Ολυμπίας Οδού θα πρέπει να σκεφτούμε ότι μπορεί να φτάνουμε με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στην ολοκλήρωση των διαγωνισμών όμως το πιο κρίσιμο χρονικό διάστημα έπεται, εκείνο των κατασκευών.

Θα πρέπει να αποδείξουν, εκείνοι που ανέλαβαν τα έργα, ότι είναι ικανοί να τα τελειώσουν στο διάστημα που έχει οριστεί καθώς κάθε παραπάνω μέρα δυστυχώς θα μετριέται με τροχαία ατυχήματα. Άλλωστε ακόμα και αν τα έργα ξεκινήσουν στις αρχές του 2019, τότε οριακά θα ολοκληρωθούν το 2022, έτος που ολοκληρώνεται και το ΕΣΠΑ 2014-2020 αλλά και η χρηματοδότηση του.

ypodomes.gr