Χτύπησε το πρώτο κουδούνι της σχολικής χρονιάς!

Πλήθωνας: Με κενά στη Λακωνία ξεκινά η σχολική χρονιά - Τραγική η οικονομική κατάσταση των σχολείων

Νέα σχολική χρονιά από σήμερα, με τους μαθητές να προσέρχονται στα σχολεία τους για τον καθιερωμένο αγιασμό. Το πρώτο κουδούνι χτύπησε και στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λακωνίας, ενώ τα μαθήματα αναμένεται να ξεκινήσουν αύριο, Παρασκευή. Η σχολική χρονιά 2025-26 ξεκινά, μεταξύ άλλων, με σχεδόν 10.000 διορισμούς, νέες υποδομές σε 431 σχολεία, πρεμιέρα για Ωνάσεια Σχολεία, νέα βιβλία και πρόγραμμα «Λαχανόκηποι στα σχολεία».

Μήνυμα της Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφίας Ζαχαράκη, για την έναρξη της σχολικής χρονιάς 2025-2026

Κάθε νέα σχολική χρονιά είναι μια αφετηρία. Είναι η στιγμή που γεμίζουμε ξανά τις αυλές με φωνές, τα θρανία με όνειρα και τις τάξεις με προσδοκίες.

Το σχολείο είναι η βάση πάνω στην οποία χτίζουμε το αύριο  όχι μόνο με γνώσεις αλλά με αξίες, σχέσεις και εμπειρίες που συνοδεύουν τον καθένα σε όλη του τη ζωή.

Η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς σηματοδοτεί την αρχή μιας περιόδου μάθησης, όπου η γνώση και η δημιουργικότητα συνδέονται με τη συνεργασία και την ανάπτυξη δεξιοτήτων ζωής.

Το σχολείο αποτελεί ένα περιβάλλον μάθησης βασισμένο σε τεκμηριωμένες παιδαγωγικές πρακτικές, όπου η περιέργεια ενισχύει τη συμμετοχή, η προσπάθεια αναγνωρίζεται και η κριτική σκέψη καλλιεργείται μέσα από ουσιαστικές εμπειρίες.

Στόχος είναι να οικοδομηθεί ένα σχολείο σύγχρονο, φιλικό, ανοιχτό και δίκαιο, που ενθαρρύνει την ενεργό συμμετοχή όλων, χωρίς να χάνει την ανθρώπινη διάσταση της εκπαίδευσης, υποστηρίζει τη μάθηση και προάγει την προσωπική ανάπτυξη κάθε μαθητή και μαθήτριας.

Κάθε μέρα το σχολείο μπορεί να αποτελέσει πηγή χαράς, δημιουργίας και έμπνευσης, μετατρέποντας τη γνώση σε βιωματική εμπειρία.

Κάθε παιδί πρέπει να νιώθει ότι ακούγεται, ότι μπορεί να εκφραστεί και ότι η προσπάθειά του αναγνωρίζεται και ενισχύεται.

Βασικό μας μέλημα το παιδί.

Αποσκοπούμε σε ένα σχολείο που δεν θα περιορίζεται στο μάθημα, αλλά θα ανοίγει δρόμους για δημιουργικότητα, καινοτομία και συμπερίληψη.

Εργαζόμαστε για περισσότερα ψηφιακά εργαλεία, καλύτερη στήριξη στους εκπαιδευτικούς, δράσεις που μειώνουν ανισότητες και δίνουν σε όλα τα παιδιά, σε κάθε γειτονιά της χώρας, ίσες ευκαιρίες.

Θέλουμε ένα σχολείο που θα προετοιμάζει τους μαθητές όχι μόνο για τις εξετάσεις, αλλά για τη ζωή.

Η πορεία αυτή είναι συλλογική.

Οι εκπαιδευτικοί είναι οδηγοί, οι γονείς συνοδοιπόροι και τα παιδιά μας, το μέλλον και η έμπνευσή μας.

Προχωράμε με αισιοδοξία και με τη βεβαιότητα ότι, μαζί, η φετινή χρονιά μπορεί να γίνει όχι απλώς καλή — αλλά ουσιαστική και ανθρώπινη.

Εύχομαι από καρδιάς καλή, δημιουργική, καρποφόρα σχολική χρονιά !

Πλήθωνας: Με κενά στη Λακωνία ξεκινά η σχολική χρονιά – Τραγική η οικονομική κατάσταση των σχολείων

Ξεκινώντας το νέο διδακτικό έτος 2025 – 2026 μοιραζόμαστε με όλη την εκπαιδευτική κοινότητα τις ευχές να είναι μια δημιουργική χρονιά, με υγεία, δύναμη και αισιοδοξία!

Καλωσορίζουμε παράλληλα τους/τις νεοδιόριστους/ες εκπαιδευτικούς στο Νομό μας και τους ευχόμαστε καλή αρχή στο νέο αυτό βήμα της επαγγελματικής τους σταδιοδρομίας, καθώς και τους/τις αναπληρωτές/τριες εκπαιδευτικούς που στελεχώνουν τις σχολικές μας μονάδες και ενισχύουν με την ορμή και τη δύναμη της νιότης αλλά και της επιστημονικής τους κατάρτιση το λειτούργημά μας στον ευαίσθητο χώρο της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Δυστυχώς ωστόσο, η νέα σχολική χρονιά δεν ξεκινά με τους καλύτερους οιωνούς.

Τα κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό και στη Λακωνία είναι σοβαρά, παρά τις διακηρύξεις του Υπουργείου Παιδείας, θρησκευμάτων και Αθλητισμού για έγκαιρη στελέχωση των σχολείων. Οι αναπληρωτές/τριες εκπαιδευτικοί τρέχουν να αναλάβουν υπηρεσία κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή, αναζητώντας με μια βαλίτσα στο χέρι το σχολείο τοποθέτησης κι εν συνεχεία κατοικία για να μείνουν ενώ η απολύτως αναγκαία δεύτερη φάση προσδιορίζεται για… τα τέλη του μήνα! Στο νομό μας καταγράφονται 37 λειτουργικά κενά σε εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων Γενικής Αγωγής στην πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και επιπλέον 47 λειτουργικά κενά στον ευαίσθητο κλάδο της Ειδικής Αγωγής, που αφορούν κυρίως στην Παράλληλη Στήριξη. Κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό, που δυσχεραίνουν την ομαλή λειτουργία των σχολικών μονάδων και υποβαθμίζουν το παιδαγωγικό έργο.

Η οικονομική κατάσταση των σχολείων είναι τραγική! Στη διαχρονική πολιτική υποχρηματοδότησης της δημόσιας εκπαίδευσης ήρθε να προστεθεί η κατάργηση από την κυβέρνηση των Σχολικών Επιτροπών ως ΝΠΔΔ και η ανεδαφική για την ελληνική πραγματικότητα υιοθέτηση του παρωχημένου και δυσλειτουργικού συστήματος των προμηθειών και των παγίων προκαταβολών (νομοθέτημα με Βασιλικό Διάταγμα του 1959 εν έτει 2025!), που οδήγησε σε οικονομική ασφυξία τα σχολεία, καθώς -όπως αποδείχθηκε στην πράξη- ακόμα και οι περιορισμένες κρατικές χρηματοδοτήσεις δεν μπορούσαν να φτάσουν στα χέρια των διαχειριστών Διευθυντών/ντριών και Προϊσταμένων των σχολικών μονάδων. Για μια ακόμη φορά γονείς και εκπαιδευτικοί καλούνται να πληρώσουν το τίμημα της κατά τ’ άλλα δωρεάν δημόσιας εκπαίδευσης, καλύπτοντας από την τσέπη τους στοιχειώδεις λειτουργικές ανάγκες των σχολικών μονάδων σε γραφική ύλη και εξοπλισμό.

Η χρόνο με τον χρόνο διογκούμενη γραφειοκρατία τείνει να υποκαταστήσει το παιδαγωγικό έργο και να εξαλείψει κάθε έννοια παιδαγωγικής ελευθερίας. Η δουλειά του εκπαιδευτικού έχει επικεντρωθεί σε ηλεκτρονικές φόρμες, ατέρμονα πρακτικά και εκθέσεις ενώ την ίδια στιγμή δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για υποστήριξη από διοικητικό ή/και βοηθητικό προσωπικό. Η επαγγελματική εξουθένωση είναι πλέον συνυφασμένη με τον Έλληνα εκπαιδευτικό, χωρίς να υπάρχει -παρά τις τεκμηριωμένες επιστημονικές έρευνες για τις επιπτώσεις του φαινομένου στην εκπαίδευση- καμία απολύτως μέριμνα από την πολιτεία. 

Ταυτόχρονα ως δημόσιοι υπάλληλοι και οι εκπαιδευτικοί λειτουργοί είναι πλέον αντιμέτωποι με ένα νέο, αυστηροποιημένο πειθαρχικό δίκαιο, που κινείται στα όρια της αντισυνταγματικότητας, όπως επισημαίνεται ακόμη και από την Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής. Με το νέο νομικό πλαίσιο (Ν. 5225/2025), που ψηφίστηκε μόνο από την κυβερνητική πλειοψηφία, διευρύνονται τα πειθαρχικά παραπτώματα και οι ποινές, που είναι ασύμμετρα αυστηρές ειδικά σε θέματα συνδικαλιστικής δράσης και διεκδικήσεων, όπως στην περίπτωση συμμετοχής στην νόμιμη απεργία-αποχή από τη λεγόμενη «αξιολόγηση», που τρία σχεδόν χρόνια μετά την δια πυρός και σιδήρου επιβολή της αποδεδειγμένα έχει αποτύχει παταγωδώς. Παράλληλα επέρχονται σοβαρές αλλαγές στην πειθαρχική διαδικασία καθώς καταργούνται τα συλλογικά πειθαρχικά όργανα και αντικαθίστανται με νέο σώμα εξέτασης των πειθαρχικών παραβάσεων στο οποίο δεν συμμετέχουν πλέον εκπρόσωποι των εργαζομένων.

Η νέα σχολική χρονιά βρίσκει τους εκπαιδευτικούς για μια ακόμη φορά αντιμέτωπους με προκλήσεις τόσο όσον αφορά στις συνθήκες εργασίας στο δημόσιο σχολείο όσο και στα εργασιακά τους δικαιώματα ως δημόσιοι λειτουργοί. Διαχρονικά η Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, όσο δύσκολες κι αν είναι οι συνθήκες, παραμένει ο θεματοφύλακας του αγαθού της παιδείας και των αξιών στη χώρα μας. Τον ρόλο μας αυτό ως επιστήμονες εκπαιδευτικοί και ως πολίτες της Ελληνικής Δημοκρατίας δεν πρόκειται να τον απεμπολήσουμε.

Καλούμε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα, εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, γονείς και μαθητές/τριες, να ενώσουμε τις δυνάμεις μας και να αγωνιστούμε με κάθε τρόπο ώστε όλοι μαζί να προασπίσουμε τον δημόσιο χαρακτήρα της εκπαίδευσης.  

Καλή, δημιουργική σχολική χρονιά! 

Από το Δ.Σ. του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε. Λακεδαίμονος «Ο Πλήθων»