Με κινητό η πλοήγηση του σκάφους με τους 83 αλλοδαπούς

Μετανάστες και οι ίδιοι που δεν θα πλήρωναν για το ταξίδι τους στην Ιταλία, είναι οι 4 συλληφθέντες από την Αστυνομία για τη μεταφορά 83 παράτυπων μεταναστών και προσφύγων στην Ευρώπη από τα παράλια της Αττάλειας στην Τουρκία.

Είναι 3 Σύροι, ηλικίας 31, 28 και 25 χρόνων, οι οποίοι είχαν το ρόλο του οδηγού και “ταξιθέτη” στο σκάφος που κινδύνεψε να ναυαγήσει τα ξημερώματα της περασμένης Πέμπτης ανοιχτά της Πύλου. Ο τέταρτος συλληφθείς είναι ένας 26χρονος Παλαιστίνιος, που εκτελούσε χρέη μεταφραστή.

Ρεπορτάζ: Νικολέττα Κολυβάρη

Οι 4 συλληφθέντες είχαν από πριν δασκαλέψει τους υπόλοιπους να πουν ότι οι διακινητές έφυγαν με το βοηθητικό σκάφος του ιστιοφόρου και μέχρι προχθές, οπότε και συνελήφθησαν από αστυνομικούς της Υποδιεύθυνσης Ασφαλείας Καλαμάτας, κατάφερναν να κρύβονται ανάμεσα στους υπόλοιπους στις κατασκηνώσεις της Αγίας Μαρίνας, στον Ταΰγετο, όπου φιλοξενούνται από την περασμένη Παρασκευή. Εν τω μεταξύ σοκάρουν οι μαρτυρίες των μεταφερόμενων για τις συνθήκες που τους κρατούσαν οι Τούρκοι διακινητές στην Κωνσταντινούπολη, μέχρι την αναχώρησή τους για το “μεγάλο ταξίδι”, όπως οι ίδιοι αποκαλούν το πέρασμά τους στην Ευρώπη.

ΔΕΝ ΕΔΕΝΕ Η ΙΣΤΟΡΙΑ

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της “Ε”, όσα ισχυρίστηκαν οι μεταφερόμενοι στους λιμενικούς, δηλαδή ότι ο κυβερνήτης του ιστιοφόρου και ο βοηθός του διέφυγαν με το βοηθητικό φουσκωτό σκάφος, δεν έπεισαν τους αξιωματικούς της Διεύθυνσης Αστυνομίας Μεσσηνίας. Η ιστορία δεν έδενε και έτσι η προανάκριση ξεκίνησε από την αρχή, και μετά από μεγάλες προσπάθειες και δυσκολία οι αστυνομικοί της Υποδιεύθυνσης Ασφάλειας Καλαμάτας κατάφεραν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη κάποιων από αυτούς. Μέσα από τις καταθέσεις τους, οι αξιωματικοί της Υποδιεύθυνσης κατέληξαν σε κάποιους υπόπτους και όπως προέκυψε οι 3 Σύροι ήταν αυτοί οι οποίοι οδηγούσαν το σκάφος με τις οδηγίες και τα GPS των κινητών τηλεφώνων, με τα οποία είχαν φροντίσει να τους εφοδιάσουν οι Τούρκοι διακινητές. Καπετάνιοι και… ταξιθέτες, οι τρεις τους φέρονται ως οι κουμανταδόροι πάνω στο ιστιοφόρο, οι οποίοι όριζαν πού θα καθίσει ο καθένας από τους μεταφερόμενους και αν θα είναι κλεισμένος στα αμπάρια ή πάνω στο κατάστρωμα, έφτιαχναν τη μηχανή που κάθε λίγο χαλούσε και μίλαγαν στο τηλέφωνο με τους Τούρκους. Ο Παλαιστίνιος ήταν ο διερμηνέας που διευκόλυνε τη συνεννόηση των διαχειριστών του σκάφους με τους Πακιστανούς μεταφερόμενους.

ΔΕΝ ΡΙΣΚΑΡΟΥΝ ΤΗ ΣΥΛΛΗΨΗ

Οι ίδιοι οι συλληφθέντες δε -σύμφωνα με τις πληροφορίες- αν και παραδέχτηκαν κάποια πράγματα στους αστυνομικούς προφορικά, αρνήθηκαν να τα καταθέσουν επίσημα και ισχυρίστηκαν ότι θα μιλήσουν σήμερα στον ανακριτή Καλαμάτας -όπου αναμένεται να οδηγηθούν προκειμένου να απολογηθούν για την κατηγορία της παράνομης διακίνησης μεταναστών.

Οπως προκύπτει με τα μέχρι τώρα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους οι ανακριτικές αρχές, οι Τούρκοι διακινητές δεν ρισκάρουν να συλληφθούν, γι’ αυτό και ψάχνουν για πρόθυμους μετανάστες ώστε να αναλάβουν το ρόλο κυβερνήτη και διαχειριστή με αντάλλαγμα τη δωρεάν μεταφορά. Ξέρουν άλλωστε καλά πως οι ποινές που επιβάλλουν τα ελληνικά δικαστήρια για την παράνομη διακίνηση μεταναστών είναι εξοντωτικές. Ετσι, εκπαιδεύουν μετανάστες οι οποίοι θέλουν να περάσουν παράνομα στην Ευρώπη για να πλοηγήσουν το σκάφος, ενώ βρίσκονται συνεχώς σε επικοινωνία μαζί τους για να τους καθοδηγούν. Με αντάλλαγμα λοιπόν μια θέση στο ταξίδι, μετανάστες “διδάσκονται” κάποια βασικά στην πλοήγηση σκαφών και… χρίζονται καπετάνιοι – ενώ οι εγκέφαλοι μένουν πίσω και συντονίζουν την επιχείρηση.

ΣΤΗΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ

Συγκλονιστικές είναι οι περιγραφές των μεταφερόμενων για το πώς ξεκίνησε το ταξίδι τους και ο χρόνος αναμονής στην Κωνσταντινούπολη. Οι ίδιοι περιγράφοντας στις ελληνικές ανακριτικές αρχές το Γολγοθά που πέρασαν, μίλησαν για τη σκληρότητα που τους αντιμετωπίζουν οι Τούρκοι διακινητές, οι οποίοι τους στοιβάζουν σε χώρους στην Κωνσταντινούπολη και τους βάζουν να προπληρώσουν το ταξίδι τους στην Ευρώπη. Αλλοι -όπως κατέθεσαν στις λιμενικές αρχές της Καλαμάτας- προπλήρωσαν μέχρι και 17.000 ευρώ, συγκεκριμένα μια τριμελής οικογένεια με μικρό παιδί, ενώ άλλοι πλήρωσαν 5.000 – 5.500 ευρώ. Μέχρι να φτάσει η ώρα για το “μεγάλο ταξίδι”, οι διακινητές τούς έβαζαν και δούλευαν εξαντλητικά για να πληρώνουν το φαγητό και τον ύπνο τους. Οσο κράτησε ο χρόνος αναμονής, κράτησε και το μαρτύριο -για κάποιους από τους 83 παράτυπους μετανάστες και πρόσφυγες η αναμονή έφτασε μέχρι και 6 μήνες. Λίγες μέρες πριν πέσουν σε φουρτούνα και το ιστιοφόρο κινδυνέψει να ναυαγήσει 40 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Πύλου, οι διακινητές τούς ειδοποίησαν ότι θα φύγουν για την Ιταλία, από τα παράλια της Αττάλειας όπου τους μετέφεραν από την Κωνσταντινούπολη -γιατί εκεί υπάρχουν απόκρημνες ακτές και είναι πιο εύκολο να κρύβονται από τις διωκτικές αρχές. Η Αττάλεια ήταν η αρχή για το “μεγάλο ταξίδι”, όπως πολλοί το περιέγραψαν, μέχρι που 40 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Πύλου έπεσαν σε φουρτούνα και το ιστιοφόρο άρχισε να μπάζει νερά, ενώ θα είχαν πνιγεί αν δεν τους είχε περισυλλέξει το εμπορικό πλοίο που τους έφερε στο λιμάνι της Καλαμάτας, ακριβώς πριν μια εβδομάδα.